עמוד:59

ברור או לא הגיוני , ואם הסיפור לא רצוף או לא לכיד - המאזין ישאל שאלות . רק אחרי השיח בעל פה יפנו ה ילדים לכתיבת הסיפור . הפרק "ושמחת בחגך ... והיית אך שמח " ( דברים ט"ז יד- ) ( ו"ט עמוד 43 בספר הלימוד ) נושא – חג הסוכות . תחילה קוראים התלמידים מדרש על ארבעת המינים , ונפגשים עם שפתו ולשונו המיוחדת של המדרש . לאחר מכן הם נפגשים עם הוראות להכנת קישוט לסוכה . המדרש מרחיב את משמעותם של ארבעת המינים המוכרים לילדים . העיסוק בסוגת ההוראות בפרק היא בתוך הקשר תמטי מציאותי . כך מוענקת משמעות להבנת הסוגה והצורך בהבנת הוראות נעשה ממשי . מטרות הוראת הפרק היבט תכני- הכרת רובד נוסף של ארבעת המינים , כמקבילים לעם ישראל . היבט עיוני- אורייני – סידור הוראות על-פי רצף והעלאת המודעות להיבטים מטא-שפתיים : הקשר והתלות בין הוראה אחת לשנייה , החשיבות של הסדר והאפשרויות השונות לסדר הוראות ; איתור והסקה לגבי החומרים הנדרשים להכנת הקישוט מתוך ההוראות עצמן . הערות והצעות להוראת הפרק מדרש ארבעת המינים המדרש שלפנינו מסביר את הקשר בין ארבעת המינים הנזכרים בתורה , לבין עם ישראל , ולמעשה מנמק את הבחירה בכל אחד מארבעת המינים . כדאי להסביר כי המדרשים הינם הרחבה על הכתוב בפסוקי התורה , ועל כן בדרך כלל יופיע פסוק , ואחריו המדרש המתקשר אליו . לפני העבודה על המדרש כדאי לקרוא את הפסוק ולבצע את פעילות , 1 המקשרת בין שמות ארבעת המינים בנוסח הפסוק לנוסח המופיע במדרש . כדאי לשים לב כי הלולב , המכונה בפסוק " כפות תמרים" נקרא במדרש " תמרה" ולא בשם המוכר לילדים . אפשר לשאול את הילדים מדוע נקרא הלולב בשמות אלו ולוודא כי הם יודעים שמקורו של הלולב בעץ התמר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר