עמוד:213

הערה : כדאי לזכור שהתלמידים באים אף הם מבתים שונים ומשונים , ולא כל המשפחות דומות . השיחות על אורחותיה של הגברת בר- טל עלולות לגלוש לביקורת חריפה על מי שאינו מתיישר לפי הרוב , ולא זו מטרת הדיון . לכל אדם הזכות לחיות לפי טעמו והרגליו , כל עוד אינו מפריע לחיי סביבתו . גם ערך זה חשוב שיישמ ע . . 5 איך למדתי גיאוגרפיה מאת אורי שולביץ , תרגם מאנגלית איתן בן-נתן , כנרת 5558 , אורי שולביץ הוא אמן ישראלי שחי בניו יורק , נחשב לאחד מבכירי המאיירים של ספרי ילדים בארצות הברית , מורה , מרצה ותיאורטיקן . הוא נולד בוורשה בשנת . 0235 ילדותו עברה עליו בזמן מלחמת העולם השנייה , עת נדד עם הוריו בסיביר ובקזחסטן שברוסיה האסיאתית . קרוביהם הרבים שנשארו בפולין הושמדו כולם . בשנת 0222 עלו בני המשפחה ארצה ; אורי שולביץ חי בישראל עשר שנים , שירת בצבא ולמד ציור . אחר כך נ סע לניו יורק ללימודים , הפך למורה לאיור ונשאר בארצות הברית . אורי שולביץ אייר עשרות ספרי ילדים , שכתריסר מהם כתב בעצמו , זכה במדלי ית קלדקוט ( פעמיים , ( במלגת גוגנהיים היוקרתית ובפרסים חשובים אחרים . את מוצאו היהודי , ואת חיבתו לסיפורי עם ממקורות מזרחיים ניתן לזהות ברבים מאיוריו . " ספר טוב , " הוא אומר , " הוא אורגניזם חי , שיש בו חיים וחוקיות משלו . סופר ומאייר לילדים צריך ללמוד לעשות לא מה שהוא רוצה , אלא מה שהספר רוצה . לא נכון לשאול סופר ' האם אתה מרוצה מהספר . ' ? צריך לשאול אם הספר מרוצה . ספר מרוצה יביא גם קוראים מרוצים" . איך למדתי גיאוגרפיה הוא סיפור אמיתי , אישי מאוד , של האמן על ילדותו . הוא אינו מרבה במילים , ומניח לאיורים לספר חלק ניכר מהסיפור . מפגש עם הספר עשוי להיות רב - ערך לתלמידים ; זהו מפגש עם טקסט שמשקל האיורים בו שקול למשקל המילים , אולי אף רב ממנו . ההתבוננות באיורים קריטית להבנת הסיפור , וגלומה בה חשיבה על בחירותיו של האמן ( מה ביטא במילים ? מה ביטא באיור (? על סגנונו ועל הזיקה של עבודתו ליצירות של אמנים אחרים . מבחינת הפורמט , איך למדתי גיאוגרפיה נראה כספר מצויר לקוראים צעירים , אך ללא ספק מתאים לתלמידי כיתה ג . האיור שעל הכריכה בחזית הספר מציג מעין תמונת עולם דמיונית , אקלקטית , שיש בה פרטים מנופים שונים ומתרבויות שונות . לפני שמתחילים לקרוא את הטקסט , האיור ייתפס בו ודאי כעיטור לטקסט , בזכות הזיקה למילה " גיאוגרפיה" שבשם הספר . התבוננות מעמיקה יותר באיור כדאי לעשות כסיכום לקריאה בספר . 89 אטלס , י' . ( 4113 ) אני מצייר לילד שבתוכי . בתוך : ילדים גדולים , כרך – 5 האמריקאים ( עמ' . ( 424–435 ידיעות אחרונות ספרי חמ ד . עמ' . 420

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר