עמוד:152

המורים יחליטו אם הפעילות תי עשה באמצעות שיחה בכיתה או בשיח כתוב . הצעה להרחבת הפעילות בעזרת המשימה הבאה – עבדו בזוגות : הציגו שיחה דמיונית : האישה הענייה אומרת לאישה העשירה מה היא מרגישה ומה היא חושבת כשהיא מקבלת מאכלים ובגדים כאלה , והעשירה עונה לה . שיחה כזו יכולה להתפתח בכמה כיוונים : ייתכן שהאישה הענייה תאבד את עשתונותיה ותביע את זעמה על גיסתה העשירה ; ייתכן שהיא תשמור על כבודה ועל גאוותה , תדבר בשקט ובהדרת כבוד ותימנע מתחנונים ומעלבונות ; העשירה עלולה לדבר בחוסר סבלנות ובגסות רוח ולעלוב בגיסה הענייה ; יש גם אפשרות אחרת – דבריה של הגיסה הענייה יגעו בלבה של העשירה , והיא תתחרט , תתנצל , ותבטיח לשנות את דרכה . כל זוג צריך לבחור אפשרות אחת מאלה או כל אפשרות אחרת , לכתוב את הדברים ( את דברי הענייה ואת דברי העשירה , ( ולהציג אותם מול הכיתה . אפשר להציע לתלמידים להשתמש במילים המופיעות בסוגריים בסעיף ב . הבלטה של מילות מפתח כמו אלה יקלו על כתיבת מבעיהן של שתי הגיסות . כמובן , כשמציגים שיחה בין שתי דמויות כדאי לתת את הדעת גם על ההנגנה ( אינטונציה ) ועל האפיונים הרגשיים של הקול , וכן על שפת הגוף . פעילות 5 סעיף ב – כפי שאפשר לראות בטקסט , שתי הגיסות אינן עונות בתשובות אמת : הגיסה הענייה אינה אומרת אמת מן הסיבות הערכיות – היא מבקשת שלא להיראות בעוניה ולא להשפיל את משפחתה . הגיסה העשירה אינה אומרת אמת מן הסיבות הלא נכונות – היא מבקשת להיראות כענייה מרודה , כדי לזכות במתנותיו של הזקן הפלאי . סעיף ג – מטרת התרגיל לעזור לילדים " לעשות סדר" באוסף השאלות והתשובות בסיפור ותוצאותיהן ולהבין במדויק את עלילת הסיפור . סעיף ד – כדאי לוודא ש הילדים הבינו שהמשמעות של המשפט היא : " מה שהיה עד עכשיו – ישתנה , " ! כלומר : עוניה של הגיסה הענייה ישתנה לעושר , והגיסה העשירה תהיה ענייה . פעילות 3 סעיפים ב- ג – יתכן שילדים שאינם יודעים על מקומו של אליהו הנביא ביהדות , כדמות פלאית המחוללת נסים , יכתבו שמדובר בקוסם או מכשף . העובדות הנכונות יתבררו כשיעסקו בסעיף ג ויקראו את קטע המידע על אליהו הנביא . סעיף ד – ביצוע סעיף זה מותנה בכך שהתלמידים למדו את הסיפור הראשון המופיע בפרק , " טוקאץ' ואליהו הנביא . " בשני הסיפורים מסופר על אליהו הנביא , שהושיע את מי שנזקק לעזרה ; הילדה אנצ'יקה , שבריונים תקפו אותה לאור יום , והאישה הענייה , שלא היה לה כסף להכנות לפסח . בסיפור השני אליהו הנביא גם ממלא תפקיד של עושה צדק – הוא מעניש את האישה העשירה , שלא זו בלבד שלא עזרה לקרובתה הענייה לקראת הפסח , אלא גם השפילה אותה ושיקרה כדי לזכות בעוד ועוד רכוש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר