עמוד:141

בהתבוננות בספר הלימ וד יש היענות לבקשה ללמוד טקסט מספר לימוד , יש פיתוח של ערנות התלמידים ללשון ספרי הלימוד ולמבנה הבלתי רציף המאפיין אותם . פעילויות לקראת סיום פעילות 5 הרחבה בנושא הלחמים ומוספיות מצויה ב יחידת ההוראה " העברית מתחדשת : מכירים דרכים ליצירת מילים בעברית" של משרד החינוך . המורים יחליטו אם להסתפק בעיסוק מזדמן בסוגיה בפרק זה ולהרחיב בנושא במועד אחר ( ואף בכיתה אחרת . ( סעיף ב – אפשר לשאול בכיתה על שימוש אחר של צורן x ון להקטנה , למשל . הוא מוכר בוודאי לילדים רבים : ספלון , מקלון ועוד . סעיף ג – הבקשה ליצירת שמות למסיבת פורים או למסיבת הסיום בבית הספר שלהם בפרק זה היא גם שעשוע פורימי . דוגמאות : מסיבניר ( מסיבת ביה"ס ניר ) פוריניר , מסכתון ( מסכה + ון , ( רעשון ( רעש + ון , ( צהלון ( צהלה + ון ) - מסיבת פורים בשכונת צהלה או כל מסיבה שמחה . פעילות 5 העיסוק בא"ב פנימי בפרק זה בא כתרגול נוסף לעיסוק בפרק " הנה בא הסתיו" ( ראו מד"ל שם . ( הפרק "שמח בעברית" ( עמוד 56 בספר הלימוד ) נושא : הפרק כולל שני שירים , קטע מידע קצר ודף מתוך עלון האקדמיה ללשון ה עברית . הפרק מזמן מפגש חווייתי עם היבטים מטא -לשוניים , אשר באים לידי ביטוי בנושא חידושי מילים . כל זאת בעזרת שני להטוטני מילים : המשוררים אברהם שלונסקי וע' הלל . מטרות הפרק היבט ערכי – התבוננות בערכים משפחתיים -חברתיים ששלונסקי מעמיד במרכז השיר , וקיום שיח רלוונטי עם התלמידים בנושאים אלה ; הציפייה ההורית מילדים לצייתנות ולאמירת " הן" תמידית , והמחיר שמשלמים הן אלה שנענים לתביעה הזו ומוותרים על הביטוי האישי , והן אלה שנלחמים על זכותם לא רק להשמיע את דעתם אלא גם לנהוג – ולו בתחומים מסוימים – על פי העדפותיהם . היבטים ספרותיים- אורייניים – מפגש עם שיר סיפורי , שמחד גיסא נאמן לתביעות השיר ומקפיד על חריזה ומשקל , ומאידך גיסא מספר סיפור לכיד ושלם המציג התלבטות ערכית בהומור וסוחף את הקוראים לחשיבה ולהתבוננות בחייהם -הם ; התבוננות בכתיבה המיוחדת של אברהם שלונסקי , אמן היצירתיות והמקוריות בשפה ; בחינת חידושי הלשון ; היכרות עם האקדמיה ללשון העברית ; היכרות עם אתר האקדמיה ללשון ועם מעט מן המידע השימושי שהוא מספק . היבט לשוני – הקשר בין שמות עצם לפעלים ; תבניות צורניות של מילים ; מצלול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר