עמוד:135

ההתקדמות של הטקסט חופפת להתקדמות של הגברת באוטובוס . השורות הקצרצרות יוצרות שיר " צר , " כמו מעבר צר באוטובוס . הגברת מגיעה לספסל ... ואז מניפה את הסל .... ואז מתגלה מה יש בתוכו . פעילות 4 מעניין לראות למה הילדים ישימו לב ולפי מה ישיבו . › כקריאת כיוון , אפשר לבדוק מה אפשר ללמוד מכך שהמילה " הגברת " ) " הלא גם הגברת צריכה ספסל אחד (" ! מופיעה במשפט . האם ברור מכך שמישהו אחר מדבר עליה ? ואולי הגברת מדברת על עצמה בגוף שלישי ? ילדים יכולים להעלות את שתי האפשרויות . › אפשר להציע לילדים לראות את כל השיר מנקודת מבטו של הילד , שבסוף מקימים אותו ממושבו , לבקש מהם לדמיין שהוא יושב במושב האחורי של האו טובוס , שכל הסיטואציה מתוארת מהעיניים שלו , ולקרוא את השיר מנקודת המבט שלו . › כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים למשפט " בבקשה תקום מיד , " ! ולשאול אם זו באמת בקשה . רוב הילדים ירגישו , אינטואיטיבית , שזו אינה בקשה אלא הוראה . › אפשר לשאול איך הם יודעים , לפי מה החליטו . אם קשה להם להמשיג זאת , כדאי להצביע על המשפט הקודם למשפט הזה – " מה פתאום אתה יושב , " ועל צירוף המי לה " מיד " ! › אפשר לבקש מהתלמידים לומר את המשפט בקול רם , כדי לבטא את האופן שבו הוא נאמר , לדעתם . › יש כאן הזמנה לשיחה על כך ש המשמעות המילונית היא רק היבט אחד של המילים , ובצדו משחקים תפקיד חשוב ההקשר , האינטונציה וכ דומה . בהמשך אפשר לבקש מהתלמידים להביא דוגמאות לאופנים ולהקשרים שונים של אמירת מילים , אשר משנים את משמעותן . פעילות 1 " כל מיני" ו"עיתוני" הן כמובן סמיכויות חסרות . יי תכן שעבור הילדים " כל מיני" ייראה טבעי . כדאי להאיר על כך ולשאול " כל מיני מה " ? ] ראו הרחבה בפעילות 3 בלקראת סיום . ] פעילויות לקראת סיום כדאי לחזור ולקרוא את השירים בקול רם לפני פעילויות הסיכום , וכדאי לתת לתלמידים להשתתף בהקראה – בקריאת הבתים החוזרים ב"גברת עם כלבלב , " בהשלמת המילים אחרי " סל עם "ב " ... גברת עם סלים" או בכל דרך אחרת . זו הזדמנות לבטא בקריאה את המהלך הלימודי שעשו התלמידים בהבנת השירים ועיבודם : הבנת הנקרא , תחושת המשקל , החזרות , הדרמטיות , המקצב וכו . ' פעילות 5 לפני הפעילות אפשר לשאול את הילדים איך מצטיירת בעיניהם " גברת . " האם כל אישה היא גברת ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר