עמוד:133

› את החבילות והכלבלב הכניסו לרכבת ונתנו לגברת קבלה . › במקום הכלבלב העלו לרכבת כלב גדול , פרוע ונבחן . › כשהגברת ירדה מהרכבת היא קיבלה כלב גדול ופרוע במקום הכלבלב שלה . › הכלבלב של הגברת ברח ונעלם בלי שהגברת ידעה . השיר אינו קל להבנה בגלל שפתו , ולכן חשוב לוודא שכלל הכיתה ( ולא רק התלמידים המתקשים ) הבינו כי הכלבלב של הגברת ברח ( והיא לא ידעה זאת ) ובמקומו העלו כלב אחר – על ההבנה הז את מבוסס ההיבט ההומוריסטי בשיר ( ראו סעיף ג . ( סעיף ג – מי שקורא ים את השיר יודע ים שהכלבלב ברח מהרכבת ושהכרטיסן משקר , אבל הגברת לא יודעת את זה , ומבחינתה מה שקרה הוא תעלומה גמורה . לפעמים אנחנו צוחקים בהנאה כשאנחנו יודעים משהו שהדמות בשיר או בסיפור לא יודעת . הצחוק גם מבטא הקלה מהמתח , הנאה מהאבסורדיות של הטיעון ומכישרון ההמצאה של הכרטיסן . הצעה לפעילויות נוספות בהקשר לנושא התירוצים וההומור בשיר – נסו להמציא עוד תירוצים מצחיקים לכך שבמקום כלבלב מחזירים לגברת כלב גדול ופרוע . אפשר לתת לתלמידים משימה נוספת או חלופית : כתבו סיפור קטן על אחד מהמקרים שלפניכם . חשבו על תירוץ מצחיק , מוזר ולא הגיוני שיסביר מה קרה : › דני מבקש מאחיו שישאיל לו את הגיטרה , ומחזיר לו בצל – איך הוא יסביר את זה ? › שירה מגלה את החתול שלה על הראש של אמא , מתחת לכובע – איך אמא תסביר את זה ? › רוני הזמין במסעד ה פסטה וקיבל צלחת עם זוג נעליים – איך הטבח יסביר את זה ? אתם מוזמנים לדמיין גם מקרה משלכם , להמציא לו תירוץ ולכתוב סיפור . פעילות 5 משוררים וסופרים אינם חוזרים על דברים סתם , אלא משתמשים בחזרות לצורך הדגשה של משהו מסוים . אפשר לשוחח בכיתה על ההיגיון הפנימי של השיר , שמזמין את תיאורי המטען : o בפעם הראשונה – תיאור המטען , גודלו ומוזרותו משמש לתיאור של הגברת . o בפעם השנייה – התיאור מקביל לספירת מלאי : בודקים מה יש ומה חסר , שכן הכלבלב נעלם . o בפעם השלישית – הזיווג בין הכלב הגדול לתיאור המטען מדגיש את מופרכות הניסיון " להדביק" אותם ואת הפניקה של עובדי הרציף . o בפעם הרביעית – תיאור המטען מקביל לרצון של הגברת לוודא שקיבלה את כל חפציה בחזרה . נוסף ע ל ההיגיון הפנימי של השיר , הבתים החוזרים הם בתים קצביים ומשעשעים , ויש הנאה רבה בציפייה להם ובקריאה שלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר