עמוד:84

החברתי , למצבי משבר משפחתיים ולדמויות במשפחה . יש להביא בחשבון את הדברים ולשים לב לתגובות התלמידים כלפי המשאלות ש חבריהם בחרו . פעילות 5 לעתים מחליפים בטעות את המונח " מירכאות" במונח " גרשים : " גרש אחד או גרשיים הם סימן פיסוק שתפקידם לסמן קיצורים וראשי תיבות ( רח , ' ביה ;( ס" מירכאות נדונות כאן בתפקידן כמסמנות דיבור ישיר . סעיף ב – לתלמידים שעדיין מתקשים בקריאה כדאי להציע להתחיל בסימון הדמות המדברת בכל משפט ולהמשיך בסימון הדברים שהיא אומרת . אחר כך יוכלו להוסיף את המירכאות במקומות המתאימים . מהתלמידים המתקדמים אפשר לבקש לשים לב לפעלים המבטאים אמירה : גילתה , נאנחה , התרגש . אלה אינם " פועלי אמירה" קלאסיים , אבל בכל זאת אפשר להבין מהם שנאמר דבר מה . אפשר לבקש מהתלמידים להציע פעלים נוספים הנותנים ביטוי לאופן אמירת הדברים או למצב ה רוח שבו הם נאמרים . קטע מהספר " אבא שלי איש ציפור " מאת דיויד אלמו נד , תרגו ם : מיכאל דק הצעה לפעילות מרחיבה על תוכן הסיפור ולשם השלמת פערים לאחר הקריאה – בסיפור , שהילדים קראו מסופר על אב ובתו הפועלים יחד למען מטרה משותפת . אפשר לשאול את הילדים אם הייתה זו באמת מטרה משותפת . פעילות 4 ביחסים שבין הורים לילדים צעירים מקובל כי ההורים מעודדים את הילדים , מסייעים ותומכים בהם לקראת הגשמת חלומותיהם . בסיפור עולה סיטואציה שאולי תיראה מוזרה לילדים – הילדה היא שמעודדת את אבא שלה ( לדוגמה : " אתה כל כך מוכשר , אבא . ( " , יש תחושה של היפוך תפקידים בין הילדה לאבא ( ראו גם הערה לפעילות . ( ב 5 אפשר להוסיף נושאים לשיחה , למשל : מי משני המשוחחים אומר את רוב הדברים ? איזה סוג של דברים אומרת ליזי לאבא שלה ? ( היא מכווינה אותו בנוגע למה שחסר לו ובעצם מייעצת לו ולאחר מכן מעודדת אותו ומציעה עזרה ) . מה מיוחד במצב הזה ? האם חל שינוי במצב הרוח של אבא במהלך השיחה ? השיחה על אודות האב והילדה יורחבו באופן טבעי לשיחה על מהותם של יחסים בין הורים לילדים . פעילות 1 סעיף ב – כאמור , אפשר לזהות היפוך תפקידים בתקשורת בין אבא לליזי ; ליזי יוזמת ופונה לאבא שוב ושוב על אף שתיקותיו ומבעיו המינימל יסטיים . היא מעודדת , מנחמת , מחמיאה , מצביעה על מעלותיו של אבא , אבל גם מזכירה את מה שעדיין חסר בכנפיים שהוא בונה . כלומר , ליזי , הילדה , עושה כל מה שהורה עושה למען ילדיו כשהם זקוקים לתמיכה . ניכר שהקשר בין השניים מבוסס על אהבה , על גילוי לב ועל ההבנה של ליזי לצרכיו ולמצבו של אבא . כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים למשפטים המעידים על המצב הלא - רגיל הזה , ובתוך כך להשתמש במילים כמו נחמה , עידוד , תמיכה , סבלנות , רגישות , בגרות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר