עמוד:79

שייכת לנושא של המכתב . ( השילוב של התמונות במכתב מזמן לתלמידים עיסוק בהפקת מידע מן הטקסט בהסתמך על שני מרכיבים : הכתוב והתמונות ( הישג 5 מתוך תכנית הלימודים . ( סעיף ב – אנחנו שואלים שאלות כשאנחנו לא מבינים משהו או כשאנחנו סקרנים או רוצים לקבל מידע נוסף לגבי משהו שקראנו או שמענו עליו ( העשרה והרחבה ;( לפעמים אנחנו גם שואלים את עצמנו או את אחרים שאלות של הרהור על רעיון . ההרהור יכול לבוא בעקבות משהו שקראנו או שמענו או סתם מתוך מחשבות עם עצמנו . פעילות 3 חשוב לתת לתלמידים לגיטימציה לשאול , שכן חשיבה ביקורתית יכולה " להתפתח באווירה חינוכית שבה מותר לשאול הכול . " ... מתן ההזדמנות לשאול על משהו שלא מבינים גם נותן לתלמידים אישור שזה בסדר לא להבין הכול , ואפשר לשאול שאלות להמשך בירור או מתוך התעניינות וסקרנות . אפשרנו לדבר על מ ה שלא מבינים או על משהו מעניין דרך משפטי חיווי . סביר להניח שהמשפטי ם הללו יכילו גם שאלות עקיפות , לדוגמה : " חבל שבמכתב סבתא לא כתבה למה " .... צריך לתת מענה לתלמידים שישאלו על דברים שלא הבינו . פעילות 4 כאשר אנחנו קוראים טקסט , עולות באופן טבעי תהיות ושאלות . חלק ן קשורות לדברים לא ברורים או לא מובנים בטקסט או ש חסר לנו ידע לגביהם . שאלות ותהיות אחרות עולות מתוך משהו שנכתב והצית אצלנו את הסקרנות והרצון לדעת עוד ב נושא המדובר . יכול להתפתח בכיתה דיון מעניין על מיונן של השאלות : יהיו תלמידים שיעירו שיש שאלות שניתן לשייך אותן לשתי הקבוצ ות לדוגמה , השאלה : " מה זה גלובוס – " ? סבתא אמנם הזכירה במכתב את המילה " גלובוס , " ורועי שאל מהו גלובוס כי לא הכיר את המושג , אבל אולי שאלתו עלתה גם מתוך סקרנות . שאלות שרועי שאל כי לא הבין משהו שסבתא כתבה עליו – מה זה קו המשווה ? מה זה גלובוס ? למה במדינות שנמצאות ליד קו המשווה חם ויורד גשם כל השנה ? שאלות שרועי שאל כי רצה לדעת עוד משהו מתוך סקרנות – מה המרחק בין ישראל לקו המשווה ? אילו עוד מדינות נמצאות קרוב לקו המשווה ? שתי השאלות האחרונות הללו לא קשורות לחוסר הבנה של הטקסט , אלא לרצון של רועי להרחיב את הידע , מתוך עניין או סקרנות . 49 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשס . ( ג" תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . 50 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האג ף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשע"א , . ( 4 112 אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה . ירושלים . עמוד . 6

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר