עמוד:71

השיר " גלגולי ו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי , תרגום : נתן אלתרמן הערות כלליות " גלגול י ו של מעיל" נכתב באידיש על ידי קדיה מולודובסקי ותורגם על ידי נתן אלתרמן . השפה היא חלק דומיננטי ביצירת האווירה הפרועה והמוגזמת של השיר הזה , ויש בו מילים רבות שאינן בשימוש יומיומי כמו 'שרץ , ' 'כרכשתא , ' 'א י' ( במובן 'איפה , ( ' תער ועוד . מפגש עם טקסט שירי הכתוב בש פה שאינה לגמרי יומיומית הוא מפגש מיוחד במינו , וכדאי לשמר את האיכות המיוחדת שלו . המצלול , החריזה , המקצב והחזרות הרבות מזמינים ליהנות מהשיר גם בלי להבין כל מילה . זו הזדמנות לחוש את השפה לא רק כנושאת משמעות , אלא גם כחוויה חושית של צלילים ודימויים ( עם זאת , חשוב לציין , שבצד השיר מופיעים פירושי מי לים . ( לפניכם כמה רעיונות לקריאה ראשונית של השיר : . 0 מומלץ לקרוא את השיר כמה פעמים בקול רם : בהתחלה , קריאה שוטפת והבעתית , עם דגשים על המצלול והחזרות , ובלי פירוש של מילים קשות . אחר כך התעכבות על פירושי מילים , ושוב – קריאה שוטפת . . 4 לפני הקריאה אפשר ( אך לא הכרחי ) לומר שבשיר תהיינה כמה מילים לא מוכרות , שתוסברנה בהמשך . אפשר גם לבחור שתיים -שלוש מהן ולהסביר אותן , כדי שיהוו עוגנים במהלך הקריאה . אם יש זמן , אפשר להציע לתלמידים שינחשו מה המשמעות של מילים כמו ' לץ , ' 'ביטנה' וכד . ' . 3 בקריאה השנייה בקול יכולים התלמידים להצטרף ולקרוא את השורות החוזרות בשיר . לדוגמה ( מורה בכחול , תלמידים באדום : ( חיה רצה בו שנתיים , והמעיל – זהב פרווים ! עוד שנה - המעיל כאילו עוד יותר יפה אפילו . או : קם יריד בבית ! מה פה ? איזו מין צרה צרורה פה !? . 2 בין הקריאה הראשונה לשנייה אפשר לבקש שהילדים יקראו קריאה דמומה . פעילות 5 מטרת הפעילות להכניס את התלמידים אל העולם של השיר ואל עולמה הצפוף והרועש של המשפחה המתוארת בו . הפעילות גם מהווה הטרמה ומעין הכנה להצגה שהתלמידים יתבקשו להכין בסוף העבודה על השיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר