עמוד:218

ימיה של ורד בביתה של קרן אינם קלים ואינם פשוטים . מסרים שונים משלל מקורות מרחפים בחלל הבית – בין הילדות לבין עצמן ובין המבוגרים השונים לילדות – שתיהן או אחת מהן . חלק מהדברים נאמרים בקול " ) מי יגנוב בובה עלובה בלי צבע ובלי צורה , " ? אמרה אמה של קרן לורד ( עמ' . ( 31 חלקם רק נרמזים " ) למרות שזאת הייתה השעה של החדשות , אפילו הטלוויזיה שתקה , " משפט הרומז לכך שהמבוגרים מוטרדים ( עמ' ( 54 ואחרים עשויים להתעורר במחשבות הקוראים ( למשל תגובתה של קרן לדברי אבא : " אבל אני מוכרח לראות חדשות" ( עמ' . ( 42 הילדות אמביוולנטיות באשר לשהות המשותפת ולקרבה שנכפתה עליהן , ומעורבים כאן חולשתה של ורד ( הוריה נעדרים והיא בבית זר ) לעומת יתרונה של קרן ( הוריה נוכחים והיא בביתה , ( געגועים וחמלה , רכושנות וקנאה , עלבון , תחרותיות ואי -ודאות . הילדות בסיפור והקוראים נוכחים לדעת שהכול נתון לשינויים , חיבה הופכת לעוינות ושוב לאהבה , ו לעתים רגשות סותרים מתקיימים בו -זמנית . הסיפור מדגיש את קיומם של גוני האפור הנרחבים בין השחור ללבן המוחלטים , ואלה הם פניו של העולם . מבחינה זו זהו סיפור של פרק בתהליך התפכחות והתבגרות . הסיפור מעוטר ב 31 - ויותר איורים מאת איציק רנרט . הם צבעוניים מאוד , מעודנים , ומגישים לקוראים את הפרשנות של המאייר לסיטואציות מן הסיפור . איציק רנרט , מאייר וקומיקסאי יליד 0252 הוא בוגר המחלקה לעיצוב גראפי ב"בצלאל . " בעבר עמד בראש מסלול האיור ב " בצלאל " ובראש המחלקה לאיור ב"אסכולה . " בשנים 4104 4110 שימש ראש המחלקה לעיצוב במכללת " שנק ר . " נושאים לשיחה בכיתה בעקבות קריאה : › עם תחילת הקריאה כדאי להציע לילדים לסמן לעצמם מופעים של המילה " אלרגיה" בגוף הסיפור , לבחון מי סבל מאלרגיה , מה היו ביטוייה ומה הקשר שלה למציאות בסיפור . בתום הקריאה לבדוק אם השם אכן מתאים לספר כולו . › אפשר להציע לילדים לתאר את היחסים בין ורד לקרן בפרקים שיבחרו , לשוחח על העוינות והוויכוחים שנתגלעו בין שתי החברות הטובות ( עמ' , ( 21 על חוסר התיאבון של ורד ( עמ' ( 20 לעומת הסיבות ל חזרתו ( עמ' . ( 50–51 › כדאי להתבונן בשני זוגות ההורים ולבחון את התנהגותם אלה מול אלה . › מעניין לעסוק בהרגשתה ובהתנהגותה של ורד שהוריה השאירוה בארץ ולבקש מהילדים שיביעו את דעותיהם על ההחלטה . › כדאי לבדוק מה היו השפעות מחלתה והיעלמותה של ורד על הדמויות בסיפור ( עמ' , 13 , 11 , 50 , 51 , 55 01 , 12 ועוד . ( › אפשר להתייחס בכיתה למשפטי מפתח כמו " ואז , בפעם הראשונה בחיים שלה , קרן הבינה שגם אנשים מבוגרים יכולים לשקר , ועוד עם חיוך" ( עמ' , ( 01 " וקרן חשבה שלמרות שהיא ] אמה [ מורה , יש דברים שהיא לא מבינה" ( עמ' , ( 61 " לא , אל תתקני כלום , את כל הזמן רק מתקנת " ! ( עמ' , ( 62 " זו הייתה הפעם הראשונה שאבא שלה מבקש ממנה לא להגיד משהו ל אמא שלה , וזה אומר שיש לה סוד שהוא רק שלה ושל אבא . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר