עמוד:185

השער "יצירות ויוצרים " הפרק " בין הפסלים בתל אביב " ( עמוד 011 בספר הלימוד ) נושא : פסלים הפרק עוסק בתגובות שיש לאנשים ול ילדים בעקבות התבוננות בפסלים . הוא מתמקד בכותב כמוען . מטרות הפרק היבט עיוני- אורייני – הפרק חושף ומפרט סוגים שונים של מוענים ואפשרויות שונות של הבעה בכתב . אין צורך , כמובן , להשתמש במונח " מוענים" בשיח עם התלמידים . א . כאשר אנו מדברים על המוען של טקסט כתוב , אנו מתכוונים למי שבשמו נאמרים הדברים שבטקסט , מי שמנקודת מבטו הם נמסרים , מי ש"כאילו" כותב את הטקסט . המוען של הטקסט הכתוב יכול לנסח את דבריו במספר אופנים : הוא יכול לנסח את דבריו כמוען מדווח , שמוסר דברים באופן ניי טרלי במידת האפשר ( רק מה שראה או שמע ) ; והוא יכול לנסח את דבריו מנקודת מבט של מוען מתוודה , שמספר ומביע בעיקר דברים אישיים שלו ( מחשבות והרגשות , ( שרק הוא יכול לספר אותם ; הוא יכול גם לשלב בין שתי הדרכים ולנסח את דבריו כמוען מדווח המוסיף מחשבות ותחושות אישיות . ב . איז ו מיומנות כתיבה בא ה לידי ביטוי בפעילויות ? התלמידים מבצעים פעול ה קרובה מאוד ל זו האמורה להיעשות בתהליך של כתיבה – מגיבים על אובייקטים ומצבים ( פסלים , אירועים , ספרים , תצלומים ) " מבעד למשקפת" של מוען מסוים . התנסות זו עשויה לבנות בסיס להבחנה בין כותב הטקסט לבין המוען שבתוך הטקסט , שתתפתח בשנות הלימודים הבאות . הערות והצעות להוראת הפרק פעילות 5 סעיף א – כדאי לרשום את משפטי התלמידים על הלוח . אחרי שהתלמידים יענו על המשימה ב סעיף ג , אפשר למיין יחד את המשפטים שעל הלוח לפי הקריטריונים העולים מתוך הסעיף .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר