עמוד:151

בטוחות יותר . ממרחק הזמן נראית החוויה הטראומטית שחוותה אנצ'יקה כמקרה מבדח , בעיקר זיהוי הזקן כאליהו הנביא , ששתי הילדות יודעות שאינו אלא אגדה . פעילות 7 הקרבה בין שני הביטויים מושתתת על אפס התנועה שהם מייצגים ; " שיתוק" פירושו אי יכולת לנוע , ו"נטועה" מעלה בד מיון עץ , המחוסר כידוע יכולת לנוע ממקומו . פעילות , 8 סעיפים ב- ה בתיאור המפגש עצמו אומרת אנצ'יקה : " לפתע הופיע ברחוב איש זקן , עם זקן ארך ולבן . הוא הניף את המקל שלו והרעים בקול עבה ועמוק ... הזקן הרגיע אותי , ליטף את ראשי , הרים את התיק ועזר לי לאסוף את החפצים ... הזקן הטוב הצטרף אלי וליווה אותי עד לשערי בית הספר " ... אחר כך , כשאנצ'יקה מספרת בכיתה מה קרה , היא אומרת : " אליהו הנביא הציל אותי ... הוא ל יווה אותי ... הוא שמר עלי ... הוא גי רש את טוקאץ' ואת כל הרעים ... שם , בחוץ , יש לו זקן לבן-לבן .. . הוא היה יפה וגבוה , היה לו זקן לבן והוא הפחיד אותם עם המקל שלו " . כלומר , אנצ'יקה המירה זקן אלמוני בזקן " יפה וגבוה" שזהותו ידועה - אליהו הנביא . נראה שכאשר הסכנה חלפה אנצ'יקה התביישה בתגובתה הפחדנית לסיטואציה שנקלעה אליה ובעובדה שאיש זקן , סתם זקן , הצליח להבריח את הבריונים . אחרי שהילדים יקראו את קטע המידע על אליהו הנביא , הם יוכלו להבין למה אנצ'יקה העדיפה לומר שאליהו הנביא – איש יפה וגבוה – עזר לה . זיהוי האיש כאליהו הנביא גרם לסיטואציה להיראות חמורה יותר , דרמטית יותר , הפך את המפגש המביך לאירוע פלאי , יוצא דופן , והפנה את הזרקור מה ילדה החלשה אל הנס . " שתי כובסות בערב פסח , " ס יפור עם , סי פרו : חיה בר יצחק ועדנה קרמר זהו סיפור עם ; כצפוי בסוגה , אין בו ציון זמן מדויק , אין ציון מקום ( מלבד " מדינת טוניסיה" שהיא מקור הסיפור , ( הדמויות אינן מופיעות בשמותיהן אלא בתפקידיהן ( הענייה , העשירה , הזקן , ( ... יש הבחנה ברורה בין הדמות הטובה בסיפור לדמות הרעה , וישנו הכוח העל- טבעי . כמו ברוב סיפורי העם והמעשיות – סוף הצדק לנצח : הישרים הצנועים יוצאים נשכרים , החמדנים מפסידים . פעילות 5 סעיף ב – יש כמה אפשרויות : הגיסה העשירה הייתה קמצנית ; הגיסה העשירה רצתה להבליט את ההבדל שבין שתי המשפחות ; היא לא יכלה להשלים עם האפשרות שבליל הסדר שולחנה של גיסתה ייראה יפה כמו שולחן משפחתה שלה ; היא הניחה לשפחותיה להכין את המשלוח ולא בדקה מה הן מניחות בו ; מכל האפשר ויות הללו עולה זלזול , חוסר אכפתיות ורוע לב . עם תלמידים מתקדמים אפשר להתבונן בפן הספרותי , ולהראות איך הסיפור מציג לא רק את ההבדל החומרי בין שתי הגיסות ( עשירה וענייה , הבדל שכשלעצמו אינו מטיל דופי בזו או בזו , ( אלא גם את ההבדל ביניהן מבחינה מוסרית . המספר אינו אומר " הגיסה העשירה הייתה רעה , " אלא מספר על התנהגותה ( בלי להוסיף את דעתו ) – ודי בזה . הבלטה של מילות מפתח כמו אלה המצוינות בגוף השאלה יקלו על התלמידים בכתיבת תשובותיהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר