עמוד:149

מתקשים למקם אירועים ותקופות על ציר זמן , כדאי להסביר שמדובר בתקופה שלפני השואה , בערך 31 שנה לפני הקמת מדינת ישראל . יחד עם זאת , בתחילת הטקסט מופיעה המילה " למחבוא . " כדאי לציין כי מדובר במחבוא תמים , שבונים לעצמם ילדים לשם משחק , ואין שום זיקה לשואה או להקשר אחר של סכנת חיים . הסיפור אינו קצר , ויש בו שמות זרים לאוזני הילדים . כדאי שהקריאה הראשונה תהיה מפי המורה כשהטקסט עצמו מונח לפני הילדים . פעילות 5 בסיפור יש לא מעט דמויות . הפעילות על סעיפיה נועדה להקל על הילדים את הבנת העלילה ואת ההתמצאות בטקסט . בסעיף א הילדים יכולים להסתמך על זיכרונם ועל הבנתם את רצף הסיפור , ובסעיף ב הילדים מתבקשים לאסוף מידע על דמות תוך סריקת הנאמר עליה בסיפור . הפעילות נעשית בזוגות , כך שבני זוג יחליפו מידע ויכירו שתי דמויות . שיחה במליאה תיתן הזדמנות לכל התלמידים להכיר את כל הדמויות . בסעיף ג הילדים יוכלו לבטא את הזדהותם עם דמות זו או אחרת ולהסביר מה מצא חן בעיניהם בדמות או משך את תשומת לבם . פעילות 5 המשפטים המובאים בטבלה הם ציטוטים מדויקים מהטקסט . בדרך העבודה כמה שלבים : איתור הקטע בסיפור שבו מופיע המשפט וקריאה חוזרת ; הבנת הסיטואציה שבה נמצאת גיבורת הסיפור אנצ'יקה ; איתור ביטויי רגש או מחשבות של אנצ'יקה בעקבות מה ששמעה ; אם אין בטקסט – זוהי הזדמנות להשלמת פערים . לפני תחילת העבודה כדאי לדייק בהבחנה בין רגשות לבין מחשבות ; למשל , " אנצ'יקה , מכאן תמשיכי לבד , " ... בטקסט נמסרים רגשותיה של אנצ'יקה – פחד ובושה . אבל מחשבותיה אינן נמסרות , וזו הזדמנות לתלמידים להשלים אותן על פי הבנתם וניסיונם . למשל , י יתכן שאנצ'יקה תכננה מה תעשה אם תראה שחבורת הבריונים מתקרבת אליה . ייתכן שהיא החליטה שבפעם הבאה לא תסכים ללכת לבד ויהי מה , וכן עוד אפשרויות . השלמת הפערים היא כלי חשוב בקריאת ספרות . היא מסייעת להבנת פרטים ב עלילה שאינם נמסרים במלואם ולהבנת החלק הרגשי בהתנהלותה של דמות ספרו תית . פעילות 3 מדובר בקטע שבו אנצ'יקה נשארת לבדה ברחוב , מהשורה שבה מופיעים דברי אמ ה - " א נ צ ' יקה , מכאן תמשיכי לבד . את יודעת שאני ממהרת לרופא ולעבודה " . ועד למקום שבו כתוב " אמא ויהודה נפרדו ממני והמשיכו בדרכם אל הרופא , ואני , ילדה קטנה , לבדי בפינת הרחוב " . בקטע מופיעות " לבדי" ו"לבד" חמש פעמים , כשמטרתן להבליט את הפחד הגדול שנפל על אנצ'יקה כשאמה עזבה אותה ואת תחושת ה"לבד" שהציפה אותה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר