עמוד:139

בסמל העיר . מתוך התבוננות בכרזות כדאי להרחיב ולשוחח על מטר תן של הכרזות : להכניס לאווירת החג , לעורר סקרנות לגבי אירוע שעומד להתרחש , להראות שהעירייה מתכננת חגיגה . מהמלל שנבחר ברור שאין מטרתן לספק פרטים מדויקים על האירוע . פעילות 8 הכוונה היא לעובדה שבכל התמונות מופיע אריה . מטרת השאלה היא לעורר מחשבה שהבחירה באותו רעיון חזותי אינה מקרית , ושהאריה נבחר בשל קשר כלשהו לירושלים או אולי לפורים . להתמודדות עם השאלה " למה אריה " ? יש כמה מטרות : בתחום ההתבוננות – זיהוי רכיב משותף ; בתחום הכרזות – עמידה על רכיב המעביר מסר קצר וקולע ( אחרי שמפענחים אותו ;( בתחום פתרון בעיות – מחשבה היכן לחפש את הפתרון ופעילות מתוך שיתוף . אפשר לבקש מילדים שיש להם קרובים בירושלים לברר אם יש קשר בין אריות לירושלים . אפשר לנצל את התקשורת האינטרנטית ולבקש מילדים לשלוח שאלה לתלמידים בני גילם בירושלים . פעילות 9 בפעילות זו נחשפים התלמידים לסמל העיר יר ושלים . המטרה בהצגת הסמל היא הדגמה לקשר שבין אריה לעיר , ומכאן הבנה שהבחירה של הרכיב החזותי נעשתה מתוך התייחסות לקשר זה . תלמידים חדי עין עשויים גם לגלות את חומת העיר בסמל ( חומה הופיעה גם בכרזה הראשונה של ירושלים שהוצגה בפרק . ( אין בכוונת הפרק ללמד את נושא הסמ ל , אך כדאי להיות ערים לכך שייתכן שיהיו מי שיעמדו על הדמיון בין סמל העיר ירושלים לסמל המדינה ( ענפי הזית . ( תלמידים מתקדמים מאוד אפשר לאתגר בשאלה על כך . פעילות 55 לא נכנסנו בפרק זה לסיבות לציון שושן פורים בירושלים . למורים שירצו לעסוק בזה בין ביזמתם ובין כתגובה להערה בכיתה , אפשר למצוא מידע באתר הספרייה הווירטואלי ת של מטח בפסקה " מתי פורים http : // lib . cet . ac . il / pages / item . asp ? item = 3150 . " ? פעילות 55 מבחינת חלוקת השטח , הרכיב החזותי תופס מקום גדול מהטקסט . עם זאת , שלוש המילים בולטות וקופצות לעין ומקושרות לאיור בצבעוניותן . אין תשובה חד משמעית , היא תלויה בין השאר גם בעיני המתבוננים , מה הם קולטים ראשון , ואולי במקרה זה האיור והמלל נקלטים בו זמנית . פעילות 55 רצוי לדאוג לקבוצו ת מעורבות מבחינת יכולות התלמידים : ילדים שטובים בציור , ילדים שטובים בניסוח של דברים , ילדים שטובים בארגון , ילדים שיש להם כתב " יפה . " מומלץ לוודא שלכל תלמיד ותלמידה יש תפקיד , וכולם מרגישים שהם לוקחים חלק בהכנת הכרזה . אפשר להציע לתלמידים כי בזמן שהם חושבים בקבוצה על מה שיופיע בכרזה שלהם , מישהו מהם יכתוב את הדברים כדי לא לשכוח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר