|
עמוד:94
למתקשים אפשר להחליף את ההיגד " ) מי מציב ספסל במים ( " ? בשאלה סגורה : בתמונה נראה ספסל במים , ספסל לא בונים בתוך מים . האם לדעתכם , אפשר ללמוד מכך משהו על השלולית ? אפשר לתת היגדים ולבקש התייחסות לכל היגד : › התמונה צולמה בקיץ › תמיד צריך מגפיים כדי לשבת על הספסל הזה › התמונה צולמה בחורף גשום › השלולית מתייבשת בעונות מסוימות התמונה החמישית התמונה מבטאת את ההנאה שאפשר להפיק מבריכת החורף . היא מחזקת את שתי התמונות שלפניה : את הראשונה - בחשיבות של הסמיכות לעיר ( התושבים יכולים לבוא וליהנות מהתופעה הקרובה למקום מגוריהם ;( ואת השנייה - בשימוש בספסלים ( היא מדגימה שימוש בספסלים שמבהיר כי ספסל באמצע הבר כה לא ימלא את מטרתו , ולכן ראוי להציב ספסלים במקומות אחרים מסביב , במרחק הולם מהשלולית . ( פעילות 5 סעיף ב – ההתבוננות בתמונות והתאמת המשפטים לכל תמונה היא דרך להרחיב את השיחה ולדון במסר שעולה מכל תמונה וטקסט . התצלומים והשיחה שכדאי להעלות בעקבותיהם נועדו להכשיר את הקרקע לקריאת הכתבה שנלקחה מאתר עיתון הילדים " אותיות . " כתבה עיתונאית היא טקסט " סיפורי מידעי בעל ערך חדשותי , שמטרתו להציג נושא מסוים , תופעה או דמות מסוימת מזווית הראייה של הכותב" . בשונה מערך בלקסיקונים , באנציקלופדיות ו לעתים קרובות גם מטקסט בספרי לימוד כתבה מבקשת ללכוד את תשומת הלב של הקוראים הפוטנציאליים , ולשם כך היא משלבת סממנים סיפוריים . בעת הקריאה יודגשו הסממנים האלה לצד המידע העובדתי . הכתבה נפתחת בקטע שהקשר אל נושאה המרכזי רופף , והעדפנו לדלג עליו בגלל אורך הכתבה . אפשר להזכיר אותו בקצרה , אפשר גם לקר וא אותו בקול לפני הכיתה , לפני התחלת הקריאה . כדאי להתעכב על הכותרת הכללית של הכתבה ולבקש מהתלמידים לשער במה עוסקת הכתבה . מה י המשמעות של געגועים ? מי יכול לראות בשלולית בית שנעלם ? האם כותרת כזאת יכולה להופיע באנציקלופדיה או בלקסיקון ? עצם העלאת האפשרויות תעורר סקרנות ותגביר את המוכנות לקריאה . כדאי לשוחח בכיתה גם על המקום שבו הכתבה הופיעה : עיתון לילדים פונה לילדים בטווח גילים מסוים , לא הכול יהיה פשוט ומובן לילדים בכיתה ג . כדאי להדגיש שבקריאה של חומרים מסוימים צפוי ומקובל שתלמידים לא יבינו חלק מהחומר . 55 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האג ף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( תשס . ( ג" תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . עמ' . 52
|
|