|
עמוד:86
פעילות 55 סעיף ב – המילה " היא" בשורה 2 היא אזכור למשהו ש הוזכר כבר קודם לכן . ילדים הקוראים בשטף ובהבנה יבינו למי הכוונה ללא תיווך , אבל תלמידים המתקשים בקריאה ממקדים לעתים מאמצים רבים בפענוח , עד כדי כך שאינם זוכרים על מי דובר ובאיזה משפט . לתלמידים הללו כדאי להציע לפנות למשפט או לשני המשפטים שלפני האזכור כדי לוודא שהם קולטים את הרצף התוכני , ואז ליצור את הזיקה בין האזכור לדמות המאוזכרת . פעילות 55 בפעילות זו מתמקדים בקשר בין מילות הגוף לבין משמעות הסיפור וה מוטיב המרכזי בו . פעילות 55 התלמידים מוזמנים להתבונן פנימה , אל תוך לבם , ולספר על החלומות הפרטיים שלהם . הנושא עשוי להוביל לשיחה אישית מאוד : אחרי שתלמיד ים מביע ים משאלה , כדאי לשאול אותם מדוע בחרו דווקא במשאלה זו . זו הי הזדמנות מצוינת לשיח ספונטני , פתוח , שבו הילדים מתנסים בשיתוף האחרים בעולמם וברגשותיהם , בהקשבה , בתגובות סובלניות ומאופקות ובהבעת רגשות ( וראו גם הערה לפעילות 0 ב בפרק הזה . ( ה מטלה עלולה להיות מורכבת עבור תלמידים מתקשים , מכיוון שמדובר בפיתוח של מחשבה אישית לרעיון שלם ללא תמיכה של מקור מידע , וכן בתכנון הכתיבה ובניסוח . לכתיבה כדאי להקדים שיחה בקבוצה קטנה . לאחר שכל תלמיד ותלמידה יעלו את הרעיון שהם רוצים לפתח , כדאי להציע לתלמידים מע ין כרטיס ניווט , שיכיל את רצף הנקודות לכתיבת טקסט אישי מסוג זה . למשל : המשאלה שלי היא ... הייתי רוצה שהמשאלה שלי תתגשם כי ... כדי שהמשאלה שלי תתגשם צריך ... מה שאני יכול לעשות כדי שהמשאלה תתגשם הוא ... כדאי לקרוא עם התלמידים את משפטי המפתח שבכרטיס הניווט ורק אחר כך לגשת לביצוע הפעילות . הכתבה " מי רוצה להיות איש ציפור " ? מאת רונן שחף כאמור , אין עיסוק בכתבה כתת -סוגה בפרק זה . הקשר שלה לסיפור שעומד במרכז הפרק הוא תמטי , דוגמה מציאותית לתופעה שמדוברת בסיפור . גם בכתבה מופיעות מירכאות וזו הזדמנות להרחיב את העיסוק במירכאות שמובאות כאן לציין ציטוט , . הציטוט מקביל לדיבור הישיר שהעסיק את התלמידים בפעילויות קודמות בפרק . פעילות 5 סעיף א מצריך התאמה על בסיס פענוח מידע סמוי . ב סעיף ב מתבקשת כתיבה עצמאית על פי המודל של שלוש הבועות הראשונות והתשובה בסעיף א . סעיף ג מזמן בדיקה עצמית של התשובה . לאחר שהציעו טקסט לבועות כדאי להפנות את התלמידים חזרה לכתבה ולבקשם להצביע על המשפטים שעליהם הסתמכו בתשובתם . כדאי ל בקש מילדים שונים לקרוא את מה שכתבו ולהראות על איזה משפט הסתמכו .
|
|