|
עמוד:65
הערות והצעות להוראת הפרק הסיפור " גן חיות על קומות " מאת תמי כהן אחרי קריאת הכותרת ולפני קריאת הטקסט , אפשר לשאול את התלמידים אם בכלל יכול להיות גן חיות על קומות . אפשר גם לבקש מהם לדמיין איך הוא עשוי להיראות – איפה יגורו הפילים , הפינגווינים , הג'ירפות , וכד . ' ה סיפור משמש סיפור מסגרת סביב העיסוק בסוגה ריאיון : ילדה שמחליטה לראיין את סבא רבא וסבתא רבתא שלה . באמצעות הריאיון – › מציפים את ההבדל בין סיפור על נושא מסוים לבין ריאיון על הנושא הזה . › נוגעים במניע ובמטרה של עריכת ריאיון . › מצביעים על הצורך בעבודת הכנה לפני שעורכים ריאיון . פעילות 5 בשלב זה כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים לכמה נקודות מרכזיות : › המראיין או ה מראיינת מנהלים את הריאיון . הם שואלים על מה שמעניין אותם . את הסיפור כותבים המחברים כרצונם . › ריאיון , בשונה מסיפור , מבוסס על שאלות ותשובות . › ריאיון הוא דיאלוגי ודינמי . בגלל האינטראקצי ה בין דברי המראיין או המראיינת לבין המרואיינים , הוא עשוי להתפתח ל כיוונים שונים ולא תמיד צפויים . לפעמים המראיין או המראיינת ישמעו תשובה מסוימת , ובעקבותיה ישאלו שאלות שלא הכינו מראש . כדאי להסב את תשומת לב התלמידים לראיונות בחיי היומיום : › לשאול היכן אנו נתקלים בראיונות ( בכלי התקשורת השונים ) ואת מי מראיינים ( פוליטיקאים , ספורטאים , זמרים , ילדים בעלי כישרון יוצא דופן וכד . ( ' › לשאול אם צפו בראיונות בטלוויזיה או קראו בעיתונים . לבקש שבשעות שבהן הם צופים בטלוויזיה ישימו לב אם יש ראיונות , ירשמו לעצמם ( אפשר להיעזר בהורים ) את מי ראיינו ועל מה ויספרו על כך בכיתה ( ראיונות יש , כמובן , בחדשות ובתכניות האקטואליה , אבל גם בתכניות ה ילדים ובתכניות בידור שרבים מהילדים צופים בהן . ( › ההחלטה של נועה לקיים ר יאיון היא ספונטנית ומשחקית - היא מכירה ראיונות מתכניות טלוויזיה , ונראה לה שיהיה כיף להפוך למראיינת . עם זאת , כדאי לציין בפני התלמידים ש ל ראיונות בדרך כלל יש סיבה ויש להם נמענים : קוראים או צופים . אפשר לשאול את התלמידים מי לדעתם , עשוי להתעניין ברי איון שעורכת ילדה עם סבא וסבתא שחיו בתל אביב לפני עשרות שנים .
|
|