|
עמוד:54
פעילויות לקראת סיום פעילות 5 לפעולה ולמכשיר או ל חומר יש אותו שורש , חוץ משלוש המילים האחרונות שבטבלה . הפועל המתאים למספריים הוא " גוזרים , " אבל גם התשו בה " מספרים" נכונה ויש לקבל אותה ולהעיר על הבידול במשמעות . מי שמשתמש במספריים כדי לחתוך נייר , בד או ציפורניים – גוזר . מי שמשתמש במספריים במספרה – מספר . פעילות 3 יש להקפיד שיבינו שהכוונה לאורז אריזות ולא לאורז מאכל . זו הזדמנות להעיר שאורז ( מאכל ) היא מילה שמקורה לא בעברית ולשתף דוברי שפות אחרות . פעילות 4 הנושא של שורשים ומשמעויות יחזור בכיתות גבוהות . אפשר להסתפק בתרגיל ובמובן מאליו . אם תעלה דרישה מהתלמידים או שהמורים יבחרו לעשות זאת , אפשר להרחיב מעט גם בכיתה ג ולהבדיל בין קשר משמעות בולט ( רץ , ריצה מרוץ , מריצה ) לבין קשר בולט פחות ( חשב ומחשבה לעומת חישב וחשבון , לדוגמה . ( כשהמשמעות שונה שורש שנראה דומה עשוי לייצג שורשים ממקורות שונים . השורש פרח במשמעות פריחה , פרחים שונה מהשורש פרח במשמעות עף , טס . במשמעות זו השורש קרוב לברח . הפרק "הנה בא הסתיו" ( עמוד 45 בספר הלימוד ) נושא : הסתיו . הפרק כולל כמה הגדרות של מילים . הוא כולל גם טקסט מעולם השיח הספרותי – עלילון ( קומיקס ) קצר , אשר מטרת הכללתו היא לגרום להנאה אסתטית מתוך הבנה של השימוש במבנה ההגדרה כבסיס ל הומור . מטרות הפרק היבט ספרותי- אורייני – תת -הסוגה המרכזית בפרק היא ההגדרה , השייכת לסוגת הטקסט העיוני-מידעי . המטרה היא להבין את מבנה ההגדרה ואת תפקידה . המושג " מילה מכלילה " , המאפיין הגדרה , נלמד אף הוא בפרק . היבט אורייני- לשוני – חיפוש על פי א"ב וא"ב פנימי .
|
|