עמוד:175

לא מוכרת , בעל רעמה משונה צהובה-כתומה , לחיים אדומות ואף דמוי חדק , שאינו דומה לאף אחד מבעלי החיים שבקבוצה - והושיט יד לשלום . משהו אחר היה בטוח שחלה טעות , ואמר : " אני חושש שהגעת למקום הלא- נכון . " אבל האורח הצליח להוכיח לו שגם הוא אחר , שונה מכל היתר . " אתה לא רואה ? אני בדיוק כמוך ! הרי אתה משהו אחר - וגם אני " ! והנה , משהו אחר לא שמח על ההזדמנות הלא- צפויה להכיר מישהו שרוצה להכיר אותו ; " אתה בכלל לא כמוני ] ... [ אני מצטער , אבל אתה בשום אופן לא משהו אחר מהסוג שלי . " משהו אחר הראה לאורח הלא- קרוא את הדלת , ובאותו רגע , כשראה את העצב על פני האורח , קרה משהו ; משהו אחר נזכר איך הרגיש הוא עצמו כשנדחה על ידי האחרים . הוא מיהר והזמין את האורח להישאר , והשניים הפכו לחברים . " הם היו שונים , אבל הסתדרו ביניהם נפלא . " הספר מעלה נושא חברתי חשוב : יחסנו לאלה שמסיבות שונות נחשבים בעינינו שונים מאתנו , ומשמעותה הערכית של סובלנות . הספר מצליח להמחיש את הבעיה לקוראים צעירים , בהציגו את השונות תחילה כעניין חזותי- חיצוני ורק אחר כך משמעויותיה האחרות . הסיפור מעלה בעקיפין שאלות הנשאלת בנסיבות של דחייה חברתית על רקע שונות - האם יש באפשרותי להשתנות כדי לזכות באהדת הקבוצה ? האם עליי לנסות ולהשתנות ? הילדים יחושו בעצב ובתחושת הבדידות של היצור הדחוי , ויבינו את העוול שנעשה לו גם אם תחילה יזדהו עם הקבוצה החזקה שדוחה אותו . אין בספר האשמה , אלא רק הראיה של התנהגויות ושל תוצאותיהן , שבעקבותיה הילדים יוכלו להבין מהי סובלנות , יתבוננו בעין בוחנת בהתנהגותם הם ובמידת הצורך יוכלו לשנותה . הצעות לפעילויות : תוך כדי קריאה כדאי להפנות את הילדים לאיורים , המבטאים היטב הן את השונות והן את מחירה . האיורים מדגישים את הבדידות - בית על ראש הר מרוחק , אין שכונה ואין שכנים ; כמו כן מודגשים באיורים היחיד השונה מאוד במראהו מן הקבוצה , והיחיד העומד לבדו מול קבוצה . כדאי להפנות את הילדים למה שמשהו אחר עושה כדי להתקבל בחברה , למאמציו להיות דומה . שני עניינים חשובים בולטים כאן ; האחד , ההבנה שלא מדובר במקרה המתרחש הרחק , בארץ רחוקה ולא מוכרת , אלא במה שמתרחש כאן אצלנו , בחברה שאנחנו חלק ממנה , בגן השעשועים שלנו , בבית הספר שלנו . העניין השני , שמשהו אחר מנסה להיות דומה לאלה שאינם רוצים לקבלו , כלומר הוא מוכן לוותר על הרגליו , על מה שמתאים לו - כל זאת כדי להיות כמו האחרים . שאלו את הילדים לדעתם ; האם נכון לעשות זאת ? האם יש משמעות לשוני חיצוני-חזותי ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר