עמוד:170

קריקטור הנחש הטוב , שטומי אונגרר כתב ואף אייר , ראה אור בראשונה ב . 0256 - תורגם לעברית בידי מיכאל דק . זהו picture book קלאסי , שבו האיורים ( הגדולים ) והטקסט ( הקצר ) משלימים זה את זה ויוצרים סיפור בהיר הן מבחינת התוכן והן מהבחינה האידיאית-ערכית . במרכז הסיפור עומד הקשר המפתיע בין מדאם לואיז בודו , קשישה צרפתייה בודדה , לבין נחש שקיבלה מבנה היחיד , חוקר נחשים שחי בברזיל . כצפוי , תחילת הקשר בין הגברת בודו לבין הנחש הייתה לא-נעימה ; " בוקר אחד הביא לה הדוור חבילה מוזרה , עגלגלה . מדאם בודו צווחה כאשר פתחה את החבילה . היה בה נחש ששלח לה בנה , מתנה ליום הולדתה . " מדאם בודו הגיבה בדיוק כפי שרוב הקוראים הצעירים היו מגיבים למראה הנחש : בסלידה ואף בפחד . אולם , שלא כפי שהיינו מצפים , מדאם בודו לא מיהרה להיפטר מהנחש ; היא טרחה וביררה בגן החיות מה טיבו , גילתה את שמו המדעי " ) בואה קונסטריקטור (" והחליטה לגדל אותו בביתה , כחית מחמד . הסיפור ממשיך ומתאר את התפתחות הקשר שבין מדאם בודו לבין חיית המחמד שלה . " מדאם בודו טיפלה בנחש ממש כמו בתינוק ונתנה לו חלב מבקבוק , " והכניסה לבית עצי דקל בעציצים " כדי שקריקטור ירגיש כמו בבית " ( בברזיל . ( היא סרגה לו " סוודר ארוך מצמר " כדי שלא יסבול מקור והשכיבה אותו במיטה נוחה , בהתאם לאורכו . וכך הלך הנחש וגדל , הלך והתחזק . אם בתחילתו לא ויתר הסיפור על האופציה הריאליסטית , הרי שמכאן והלאה ברור שמדובר בסיפור דמיוני ; מדאם בודו , שהייתה מורה בבית ספר , לוקחת את קריקטור לכיתה שלה , והוא לומד לקרוא . האיורים מראים איך קריקטור מעצב בגופו את האותיות , כשהמילה הראשונה היא כמובן " נחש . " אחרי שקריקטור נעשה נחש משכיל , הוא מתקדם גם בתחום החברתי : " הנחש אהב לשחק עם הבנים וגם עם הבנות . " שיאו של הסיפור בסופו ; קריקטור , המבקר עם מיטיבתו בבית קפה , שומע על סדרת גניבות שהתרחשו בעיר , ועוד באותו לילה , כשגנב פורץ לדירתה של מדאם בודו , הוא כורך את גופו סביב הגנב ומחזיק בו עד בוא השוטרים . הוא זוכה במדליה ובתהילת עולם : " אפילו פסל הקימו לכבודו . גן שלם נקרא על שמו , וקריקטור , שכולם אהבו וכיבדו , חי חיים ארוכים ומאושרים . " ערכו של הסיפור , מלבד התיאור המלבב של הקשר בין מדאם בודו הקשישה לחית המחמד שלה , הוא ראשית בניתוץ הדעה הקדומה הרובצת על הנחש , וביצירת פתח להתבוננות חדשה בבעל החיים הזה , הסובל מתדמית גרועה מקדמת דנא . השלב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר