עמוד:149

הערות והצעות להוראת הפרק המדרש " מתן תורה" ( עמוד ( 146 לפני קריאת הקטע אפשר להזכיר כי בני ישראל מגיעים למעמד הר סיני זמן קצר לאחר יציאת מצרים , כאשר הם כבר צועדים זמן מה במדבר . כדאי להקריא תחילה את הפסוקים המתארים את מעמד הר סיני ( חלקם מופיעים לפני המדרש ) , ולבצע את פעילות . 0 לאחר מכן כדאי לקרוא את המדרש בקול רם ולתת לדממה למלא את הכיתה , וכך להדגים , ללא מילים , את האווירה המתוארת בו . אפשר ליצור הדמיה קולית של דממה זו ולהנגידה לחיי היומיום : ליצור עם הכיתה המולה של קולות שגרתיים ( צעקות , פטפוט , קרקורים , טרטורים ועוד , ( ואז להשקיט את כולם בבת אחת ולבקש מהם לעבור לדממה מוחלטת . לאחר ההתנסות כדאי לדבר עם התלמידים על מה שהם מרגישים , ולשאול למה היו קשובים פתאום . פעילות - 1 הפסוקים המתארים את מעמד הר סיני מרחיבים את המדרש ומסייעים להעביר לתלמידים את האו ו ירה ששררה באותו מעמד . אפשר לשאול את התלמידים מדוע נאמר בפסוקים שהעם נחרד , ומתוך כך להגיע להמשך התיאור המובא במדרש . פעילות - 3 אפשר להדגים לתלמידים כיצד חזרה על עוד ועוד פרטים כדי לתאר מה לא זז ומה לא השמיע קול , מעצימה את התיאור הדרמטי . אפשר לשאול את ה תלמידים מה יותר משפיע לדעתם : משפט אחד כגון "שום דבר לא התנועע ושום דבר לא השמיע קול , " או התיאור המפורט של סוגי הקולות שלא נשמעו ושל סוגי התנועות שלא נראו , כפי שמובא במדרש ? פעילות - 4 החזרתיות מדגישה ומעצימה את כל הנושא של השקט שהשתרר , ולפיכך את גודל המעמד . אפשר להעיר על עוד מ ילים הקשורות בשתיקה ובחוסר תנועה ( דום , דממה , שקט וכן הלאה . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר