עמוד:140

אינה רהוטה דייה . לכן מומלץ כי לאחר הפעילות המטרימה המופיעה במשימות -ו 0 , 3 תקריא המורה את הקטע בטון ובאינטו נציה המתאימים , ותשוחח עם התלמידים על התחושות שהתעוררו בהם בעקבות קריאת השיר . כדאי לבקש מה תלמידים לנסות ולהסביר כיצד העבירה הכותבת את התחושות הללו באמצעות השיר . אם ה ילדים מתקשים להתייחס לאמצעים הצורניים , ניתן להקריא להם משפטים נבחרים מתוך הבית הראשון ולאתר יחד את האמצעים האמנותיים המופיעים בהם . פעילות - 3 כדאי לשאול את ה תלמידי ם מדוע מרגיש אורי כי מיכאל לא המשיך את דבריו , ורק אחר כך לשער מה רצה מיכאל לומר . מטרת השאלה היא דיון ברגשותיו של מיכאל , ויש לכוון את התלמידים לשיח רגשי , ופחות לתיאור חוויותיהם המשותפות של מיכאל ויונתן . אם התלמידים נשארים ברמה התיאורית , ניתן לשאול אותם מה לדעתם הרגיש מיכאל באותה סיטואציה . פעילות זו היא גם הזדמנות לשוחח עם ה תלמידי ם על שיר כדרך לביטוי רגשות . פעילות - 4 כדאי לפתוח בדיון על משמעות המילה " אחי . " כדאי להבחין כי במילה " אחי " משתמש בדרך כלל רק אח , ואילו במילה יונתן יכול להשתמש כל אדם אחר ( י יתכן ש כדאי להזכיר כי השימוש המושאל במילה " אחי " בסלנג לציון קשר קרוב , אינו השימוש הייעודי של המילה , שמטרתה לציין ייחוס משפחתי . ( השימוש במילה " אחי " בשיר משמש הן לביטוי הקשר המשפחתי שבין הדובר לאחיו , והן לביטוי היחסים הקרובים ששררו ביניהם . פעילות - 7 כדי לסייע באיתור התשובה , כדאי לקרוא שוב את שתי השורות הפותחות את הבית , ש אליהן מתייחסות השורות המצוטטות . בשיחה רצוי להרחיב את מטרת הלחימה של יונתן גם מעבר לאפשרות לחגוג ולשמוח ביום העצמאות – ליכולת לגור בארץ , לחיות בשקט וכדומה . פעילות - 8 שיחה זו מסכמת למעשה גם את הנושאים שנידונו ב פעילויות : 7-ו 1 המעבר בין יום הזי כרון ליום העצמאות , ומטרת הלחימה של יונתן וחבריו . בשיחה כדאי להתייחס גם לנושאים אלו , ולהסביר את סיבת הסמיכות בין יום הזי כרון ליום העצמאות בתרומתם של הנופלים ליכולתנו לחיות בארץ ולחגוג את עצמאותנו מדי שנה . מומלץ לבקש מהתלמידי ם לנמק את דבריהם במשפטים מתוך השיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר