עמוד:136

בחלק האחרון של המשנה מופיעות שמונה מילים נרדפות העוסקות בחובה להלל את הקב"ה . המורה יכולה לבחור באילו מילים לעסוק בהתאם לרמת התלמידים . ניתן לסייע לתלמידים להבין את המילים , תחילה באמצעות זיהוי משפחת המילים של כל מילה , ואחר כך על ידי חשיבה על המשמעות המשותפת של משפחת המילים ושל המילה " להלל" ( למשל : כשמהללים מישהו גורמים לו לעלות , להיות יותר ממה שהיה קודם . ( כדאי להזכיר לתלמידים כי שיטה זו יכולה לסייע להם גם במקרים אחרים הדורשים הבנה של מילים קשות . אפשר גם לשלב חיפוש במילון עבור המילים המורכבות יותר . הפיוט " אחד מי יודע" מתוך ההגדה של פסח ( עמוד ( 122 הפיוט המובא כאן הוא " אחד מי יודע , " אחד מ הפיוטים המופיעים בהגדה שתכליתם לעורר את עניין הילדים המשתתפים בסדר " . אחד מי יודע " הוא פיוט מימי הביניים , שנכנס להגדה ב- ) 0541 מחברו אינו ידוע . ( בהגדה הוכנסו פיוטים הדומים לשירי עם , ותפקידם היה , ככל הנראה , לעורר את עניין הילדים המשתתפים בסדר . הפיוט "אחד מי יודע" כתוב כ " שיר צביר " עממי . בפיוט המנייה היא מאחת עד שלוש-עשרה , ובכל פעם , לאחר הצגת המספר החדש מונים לאחור את המספרים שכבר הוזכרו . פעילות - 1 התלמידים מתבקשים לפענח את הפריטים הנספרים בשיר . מקצתם , כגון " ארבע אימהות " , " שלושה אבות " ו" חמישה חומשי תורה " , מוכרים להם מלימודיהם בבית הספר , ו אחרים ידרשו מן הילדים חשיבה . למשל " : שמונה ימי מילה " – התלמידים יכולים לגלות את הקשר לברית מילה , ו הם יכולים לגייס לשם כך ידע עולם . " שבעה ימי שבתא – " ייתכן שהתלמידים יקשרו את המילה לשבת ( אפשר לומר משהו על האות אל"ף בסיום מילים בארמית , שהיא שפה עתיקה הקרובה לעברית ;( לאחר שכל קבוצה תמסור את ממצאיה , המורה תשלים את החסר . פעילות - 2 לפני מתן תשובה אינטואיטיבית , הפנו את הילדים למבנה המצטבר של הפריטים בבתים השונים . ככל שמתקדמים במספרים - התוכן , ועמו השורות - רבים יותר . מכאן נובעת התשובה הנכונה לשאלה בפעילות . 3 פעילות - 3 רוב שמות המספר בפיוט הם בזכר . שם המספר היחיד בנקבה הוא " ארבע , " והוא מצטרף ל"אימהות , " בצירוף "ארבע א י מהות . " פעילות - 4 התלמידים מתבקשים לזהות את המשפט : "אחד אלוקינו שבשמים ובארץ . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר