עמוד:134

לתאר את האביב כעונה המגיעה בבת אחת , שמתפרצת במלוא עצמתה בזמן קצר ביותר ומפתיעה . הזמן חולף מהר משחושבים , ומועדים ברורים בו מעצימים את תחושת ההפתעה , הבאה לידי ביטוי בשאלות כגון "כבר הגיע פסח " ? פעילות - 2 לאחר קריאת השאלה כוונו את הילדים המתקשים להתמקד במילים " עונה" ו"חג" ובמשמעויות להן . בקשו מהילדים למצוא מילים המתקשרות ל"עונה" ומילים המתקשרות ל"חג . " רק אז הפנו אותם לשני סעיפי הפעילות . לאחר קריאת סעיף ג כדאי להציע לילדים כאסטרטגיה לבדוק את העובדות : לסמן בבית השלישי את המילים הקשורות לחג ואת המילים הקשורות לעונה , ורק אז לשקול את דעתה של הדמות עם בועת הדיבור ולהחליט . בשלב זה , גם ילדים שאינם יודעים מיהו הגדי יכולים לענות על השאלה , לפי הגן הפורח ולפי המילה " הגדה . " לאחר ההסבר של הילדים , כדאי לו ודא שהם מבינים את ההבדל בין " אגדה " ל " הגדה . " פעילות - 3 המידע על הגדי בשיר " חד גדיא " משלים את התשובה לשאלה . 3 כדאי להסביר לתלמידים כי השיר כתוב בשפה אחרת , ארמית . "גדיא " הוא גדי . אפשר לשיר את השיר בארמית או בתרגום לעברית . פעילות 4 ציטוט מהמקורות מומלץ להקריא את הפסוק ולהסביר את מילותיו . סעיף א-ניתן לעסוק במילים נרדפות -עבר וחלף , ובדרך זו להגיע לתשובה . אפשר להזכיר גם את המילה עת ואת המילה הנרדפת לה - זמן . פעילויות בנושא שם המספר - " מאחד עד עשר מי יודע " ? פעילות , 1 סעיף ב - אחרי שהילדים מבצעים את ההוראה ( באופן אינטואיטיבי , ( הפנו אותם למסגרת התכולה שבעמוד , 006 וקראו אותה יחד , בכיתה . כדאי לשוחח על העובדה שרבים טועים בבחירת המין הדקדוקי של המספר . אז חזרו אל סעיף 0 ב , ולמדו את הילדים לבדוק אם ענו נכונה ; למשל , 4 " כוסות" - כוס היא זכר או נקבה ? איך יודעים ? איך אתם אומרים - " כוס יפה" כמו " ילד יפה" ( זכר ) או "כוס יפה " כמו " ילדה יפה" ( נקבה ?( הגיעו למסקנה שכוס היא בצורת נקבה , לכן צריך לכתוב ( ולומר ) "ארבע כוסות . " פעילות - 2 ישראלים רבים מתייחסים בביטול להבדלים הדקדוקיים בין צורת זכר לצורת נקבה , והדבר ניכר היטב בלשון הדיבור שלהם ושל ילדיהם . התופעה בולטת במיוחד בשם המספר . מכיוון שההתאם אינו ספונטני , כדאי להרגיל את התלמידים לבדוק - לפחות בפעילויות - כל מילה על פי המודל שבפעילות . 0

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר