עמוד:133

כדאי לשוחח עם התלמידים על היחס שבין טקסט לתמונה : הקשר ביניהם כללי , התמונה היא פרשנות ולא יישום מדויק של תוכן השיר , ההדגשים שונים . ייכנסו לדיון מילים כמו תוכן , מחויבות לתוכן , דיוק מול פרשנות , תחושות מול עובדות - בין אם בנקיטה במונחים אל ה ובין אם בהתכוונות אליהם . כדאי לסייע לילדים לנסח הנמקות במבנים כמו "אני חושב ש , " ... " לדעתי , " ... "כשאני מתבונן בתמונה / בשיר אני " ... וכן הלאה . הצעת המשך לפעילות 1 ( הרחבה והעשרה ) - השיר מעביר את חוויית האביב . להלן משימות המכוונות כולן לפן החווייתי שבקריאת ו . בחרו באחת המשימות ( אפשר להכין יותר ממשימה אחת ) : ציירו ציור שמתאים לשיר . הדביקו על דף פיסות נייר שונות שיתארו את השיר . הביאו לכיתה פריטים שמזכירים את הריחות בשיר . בנוסף לכך , אפשר גם לשאול את התלמידים אם יש צבעים או ריחות שמעוררים בהם הרגשה כלשהי , ולשוחח על כך . הטקסט עשיר ומעורר את החושים , וכדאי לעבוד בכיתה גם על הקראה מוטעמת . פעילות – 2 זוהי פעילות העוסקת בפן לשוני : תארים המסתיימים בסיומת "ני . " אלו בעצם תארים גזורי שם . תארים שנגזרו מתוך שם העצם : צבע – צבעוני , ריח – ריחני , רעש – רעשני . אין צורך , כמובן , לדבר עם הילדים במונחים הלשוניים הללו , אך אפשר להראות את הקשר בין המילים בכל זוג בעזרת אותיות השורש ובעזרת המשמעות של המילים . כלומר , יש כאן ביסוס אסטרטגיה להבנת מילים חדשות . פעילות – 3 התשבץ הוא משימה מורכבת לילדים מתקשים , לכן כדאי לבצע את הפעילות בכיתה , בקבוצה , כשכל ילד בוחר הגדרה , פותר אותה , וכל ילדי הקבוצה משלימים את הכתיבה בתשבץ עצמו . אפשר גם לפתור את התשבץ כמשחק תחרותי - זוג מול זוג . השיר " ניסן" מאת אוריאל אופק ( עמוד ( 112 פעילות - 1 השאלה הראשונה עלולה להיות מורכבת לילדים מתקשים . כדאי לסייע לילדים תוך הובלתם ליצירת זיקה בין מוטיב הזמן במילה "פתאום" להופעתו הפתאומית של האביב בטבע - מתוך שלטונם המוחלט , הממושך , של הגשמים והסערות , ימי הסגריר , הבוץ והשלוליות . אפשר לחשוב על כמה סיבות : למר ות המחזוריות הצפויה , רגע ההכרה שהתחלפה עונה מפתיע מחדש בכל פעם ; מקובל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר