עמוד:130

הוא נופל ואנחנו צוחקים . מדוע ? כיוון שהנפילה הפתיעה אותנו ושברה את הציפיות שלנו . בסיפור על ג'וחא רכיב אי- ההלימה בא לידי ביטוי ברמת ההגזמה והאבסורד . כל מצב הומוריסטי נמצא על גבי ציר שמתאר את הרצף של אי -ההתאמה : מתחיל ב"אי-התאמה , " עובר ל"הפתעה" ו"הגזמה" ויכול להגיע עד כדי "אבסורד" . פעילות – 7 אפשר לחלק לכל זוג שתי כרטיסיות , ולבקש מזוגות הילדים לכתוב על הכרטיסיות באותיות גדולות שניים מן המשפטים המצחיקים שהמציאו . אפשר להקים תערוכה של המשפטים המצחיקים בכיתה , ואולי גם לבחור את שלושת המשפטים המצחיקים ביותר . הסיפור " מעשה בחכמי חלם שבנו להם בית , " עיבוד רפאל ספורטה ( עמוד ( 121 סיפורי ג'וחא מופיעים בספרות הערבית העממית , וסיפורי חלם – בספרות היהודית העממית . פעילות – 1 לפי ההקדמה אפשר לחשוב שאכן מדובר באנשים חכמים , וללא רקע מוקדם הילדים , ככל הנראה , לא יבינו את האירוניה . חשוב לחזור ולבדוק שוב בסוף הסיפור אם הילדים אכן הבינו שההקדמה נאמרה בלשון סגי נהור . פעילות – 7 בתרגיל הזה משולבות הבנת הטקסט והבנת ידע העולם – אור השמש הוא נחלת כולם אם יודעים לנצל אותו נכון . הרי אין לו מחיר . לא את אור השמש קנו חכמי חלם אלא את ההבנה , את היכולת לתקן את הבית שבנו . הילדים יכולים לכתוב שהפיקח חשב שחכמי חלם הם טיפשים , או שהפיקח חשב שצריך ליצור חלונות בבית כדי שייכנס האור . אחד הגורמים שקשורים לאי -הלימה הינו תחושת העליונות שיכולה לנבוע מכישלון כלשהו . בסיפור על חכמי חלם , הפיקח ניצל את תמימותם ואת טיפשותם של חכמי חלם . אנו , הקוראים , חשים תחושת עליונות על הדמויות , כי כבר מתחילת הסיפור אנחנו מבינים שהם שכחו לעשות חלונות ושהם אינם מב ינים את הגורם לחשכה או את הפתרון להפגתה . כקוראים מבוגרים תחושת העליונות אף גוברת , כי אנו מכירים את הדמויות של חכמי חלם ויודעים מהן תכונותיהם . הילדים הצעירים ייחשפו למושג " חכמי חלם" יותר ויותר בחלוף הזמן , ובעתיד ידעו למה לצפות כשיקראו סיפורים עליהם . גם סוף הסיפור נשען על 48 שלום , צ . וקוטלר , פ . . ) 2192 ( ההומור הלשוני – תיאוריה ומעשה . בתוך א . זי ו וא . סובר ) עורכים , ) חשיבותה של אי -רצינות – קובץ מאמרים רב- תחומי בחקר ההומור ) עמודים . ) 276-254 ירושלים : הוצאת כרמל . 49 שטאל , א . . ) 9172 ( אצל : שלום , צ . וקוטלר , פ . . ) 2192 ( ההומור הלשוני – תיאוריה ומעשה . בתוך א . זיו וא . סובר ) עורכים , ) חשיבותה של אי -רצינות – קובץ מאמרים רב- תחומי בחקר ההומור ) עמודים . ) 276-254 ירושלים : הוצאת כרמל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר