עמוד:90

הערות והצעות להוראת הפרק המשל " האריה והעכבר , " מאת אי זופוס ( עמוד ( 142 לפני הקריאה אפשר לשאול את הכיתה מה , לדעתם , יחשוב אריה שיפגוש עכבר , ומה יחשוב עכבר שיפגוש אריה . לאחר או לפני הקריאה כדאי לברר עם הילדים אם הם מבינים את משמעות המילים " תזדקק , " "למענך , " "תמורה , " "משועשע , " "לנוכח , " "הסיר " ו " או מלל . " כמה מן המילים שברשימה אפשר להבין מהקשרן בעת הקריאה . פעילות – 1 מכיוון שבכיתה ב הילדים עדיין לא לומדים על המשל כסוגה , נמנענו מן השימוש במילה " משל . " המורים , כמובן , יכולים להפעיל שיקול דעת ולהחליט אם ברצונם להזכיר את המושג " משל . " פעילות , 4 סעיף ב – בסיפור נאמר במפורש כי העכבר פונה לאריה כאל מלך , והשפה שבה הוא פונה אליו רשמית וחגיגית , בניגוד לשפה שבה מדברים בין חברים . אפשר לבקש מן הילדים להקריא בקול רם את אחד המשפטים ה ' חגיגיים ' שאמר העכבר , ולהציגו כפי שהעכבר אמר אותו . לאחר מכן אפשר להציע לילדים לומר את אותו המשפט בשפה יומיומית ולא חגיגית . אפשר לעורר את המודעות להבדל בין משלבי השפה באמצעות הומור , ולהשוות בין המשפט " ולעולם לא אשכח את טוב לבך " לבין " בחיים אני לא אשכח איזה אחלה אריה אתה . " מגיל צעיר הילדים נחשפים למשלבים שונים בשפה , אך בפעילות הזאת יש הזדמנות להעלות את התופעה למודעות התלמידים ( בהתאם לגילם " . ( המודעות להלימה המשלבית ולרכיבים הלשוניים של המשלב היא בעלת תרומה חשובה לקידום כתיבה , שהרי שיפור יכולת הפקת הטקסטים בבית הספר קשורה ביכולת לשכתב ולתקן את הטקסטים מלשון

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר