עמוד:88

אפשר לנצל את הפעילות על המילים הלועזיות גם כדי לתת לדוברי השפות הזרות הזדמנות להפגין את מומחיותם ( התלמידים האלה יזהו , ככל הנראה , מילים שהושאלו לעברית משפתם , וייתכן שהם אף משתמשים בהן דרך קבע . ( המילים הלועזיות האלה חדרו לשפה העברית והן מופיעות במילונים . בדיבור היומיומי משתמשים גם בהן וגם במקבילותיהן העבריות . בפעילות משותפת ניתן להמציא שמות עבריים ייחודיים למוצרים חדשים ששמותיהם העבריים עדיין אינם מוכרים ולחפצים שאין להם שמות מיוחדים כמו : מחק לעט , עט טיפקס , או למקומות בבית הספר כמו : המזכירות או חדר מדעים למשל . ראשית יש לקבוע מהם הקריטריונים לשם : ברור , קליט ומתקשר לתפקיד או למשמעות . אפשר להכין תיבה שאליה יכניסו התלמידים את הצעותיהם המנומקות , ולאחר מכן לבחון את השמות שהוצעו על פי הקריטריונים ולבחור יחד את המתאים ביותר . ניתן לערוך פעילות כזו מדי שבוע ולפרסם את המילה הנבחרת בלוח מיוחד בכיתה . השיר "אפשר לומר אותו דבר בכל מיני מילים , " מאת לאה נאור ( עמוד ( 134 את השיר הזה הציגו בתכנית הילדים "רגע עם דודלי , " ששודרה בטלוויזיה בשנים . 0260–0271 כדאי להתחיל את השיעור בצפייה בסרטון השיר : . http : // www . naorlea . co . il / song . asp ? id = 602 בדיאלוג בין המבצעים יש הסבר על השימוש בלשון . פעילות 3 ופעילות – 4 מטרת הפעילות להמחיש שוב את הרעיון שבכל הקשר בוחרים את המילה המתאימה מבין המילים הנרדפות . ההבדל בין שני סוגי הכתיבה – המכתב של המלך וההודעה בנייד מבליטות את ההבדל בשימוש במשלבים השונים . השוני במשלבים מתבקש גם מהמציאות השונה המתוארת בכל אחת ממשימות הכתיבה – ארמון של מלך לעומת מציאות יומיומית וגם מההבדל בסוגה : מכתב רשמי לרופא לעומת הודעה בטלפון הנייד . סביר להניח שהילדים יחושו בהבדל באופן אינטואיטיבי ויפעלו בהתאם . לאחר ביצוע המשימות , כדי לשוחח על כך בכיתה ולהביא את הדברים לידי מודעות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר