עמוד:84

המשותפות של הפרטים ולתכונות המייחדות את הקבוצה מקבוצות אחרות ( לדוגמה , חיות שיכולות לעוף . ( פעילות , 7 סעיף ב - הילדים יכולים לסמן בהגדרה של המילה " חרק" את המילים שמספקות תשובה לסעיפים ז' . 'ח- במידת הצורך אפשר להרחיב את ההסבר לגבי המושג "חסר חוליות . " אם ניתן הדבר אפשר לדבר על העובדה שמידע המתאים לפרטים שונים השייכים לקבוצה יפורט במילון רק פעם אחת בערך המגדיר את הקבו צה ולא יופיע שוב בהגדרה של הפרט מתוכה . למשל , מידע לגבי מבנה הגוף של הנמלה , החרגול , החיפושית והצרצר יופיע רק בערך "חרק" ולא בכל אחד מהערכים של הפרטים . פעילות - 8 יישום של מה שנלמד : פנייה לערך נוסף במילון מתוך הנחה שהגדרתו תסייע במציאת תשובה לשאלה . פעילות - 9 האמירה בתחילת הפעילות מדגישה מאפיין מרכזי של החיפוש במילון : הערך במילון כתוב תמיד ביחיד . החיפוש של ערך ביחיד מובא כאן כדי להבהיר שלפעמים כדי לחפש מילה במילון צריך לשנות את צורתה ( למשל מרבים ליחיד . ( בהמשך לתרגול עקרון החיפוש , אפשר להציע לילדים להוסיף עוד דוגמאות משלהם ( למשל , מעולם הצומח : עצים , פרחים , פרות , גבעולים , עלים ) על- פי התבנית הנתונה : " את המידע על ..... מוצאים במילון בערך " ... המורה יכולה לתת את צורת היחיד או את צורת הרבים , והילדים ישלימו את המשפט . הדגש בפרק ה ינו על הטקסט המילוני . אפשר להרחיב את הפעילויות ולהוסיף להן עוד עקרונות של חיפוש במילון ( למשל , סדר אלפביתי חיצוני ופנימי , חיפוש פעלים במילון ) . ה ערך ' מושבה ' במילון ( עמוד ( 123 פעילות , 11 סעיף א - העיון בערך " מושבה " מפנה את תשומת הלב לתופעה מילונית שכיחה : ישנם ערכים שיש להם יותר מהסבר אחד . פעילות , 11 סעיף ב - את ההתאמה של ההסבר יגלה המשתמש בעיקר באמצעות ההקשר של המושג במשפט . מילים בתוך ההסבר רומזות על מידת ההתאמה שלו לטקסט . למשל , בהסבר של המושג 'מושבה' מופיעות המילי ם "בעלי חיים" ו"חרקים , " המצביעות על הקשר למושג " חרק" או למושג "נמלה , " ולכן זהו ההסבר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר