עמוד:83

פעילות – 1 פעילות מקדימה לפני קריאת הקטע – פעילות זו מאפשר ת להקשר את המצב בו נפגשים עם טקסט מידע ואת מטרת הקריאה בו ( לחפש תשובות לשאלות ) . בסביבה הלימודית רגילים הילדים לענות על שאלות לאחר קריאת טקסט . כאן מוצע תהליך הפוך , המחקה מצבים שבהם ההליכה אל הטקסט נעשית אחרי הצגת השאלה . חלק מן השאלות בפעילות המקדימה הן מתחום הלשון ( איך אומרים נמלה ברבים (? וחלק מתחום התוכן ( מה אוכלות הנמלים . (? אלו שני סוגי הידע הנמצאים במוקד פרק זה . בין היתר , הילדים לומדים להבין את הקיצורים במילון ( נ' = נקבה . ( פעילות , 2 סעיף ב - רצוי להתעכב עם התלמידים על ההסבר הנמצא במסגרת הכחולה על אודות המבנה של ערך מילוני . האות , 'נ המייצגת את המילה "נקבה" מדגימה את לשון הקיצורים המופיעה במילון . צורת לשון זו היא אחד ממאפייני סגנונו המקוצר והדחוס של המילון . אפשר לציין או להבה י ר לתלמידים כי השיוך " נקבה" מתאים למילה "נמלה" ולא לסוג בעל החיים , שהרי יש גם זכרים בעולם הנמלים . פעילות , 3 סעיף ב - שיוך מילה למין ( זכר או נקבה ) יופיע בכל מילון באותו מקום ( בתחילת הערך , ( ולכן אפשר להציע לילדים שימוש במילונים שונים . אפשר להוסיף ולתרגל בעל-פה את זיהוי מינה של המילה – הילדים יכולים לשחק משחק : ילד יציע מילה , כולם יחד יזהו אם המילה היא זכר או נקבה , וגם יגידו את צורתה ברבים . במקום שהדעות תהיינה חלוקות – יבדקו במילון . פעילות - 4 קריאה חוזרת ונשנית של הטקסט מאמנת את הלומד בשפת המילון . פעילות - 6 הפנייה אל הערך " חרק" מציגה התנהגות אוריינית במילון - עיון בערכים נוספים המתקשר ים לערך המקורי שעוסקים בו . העשרה - לילדים שמתעניינים אפשר להציע לחפש את ההבדלים בין נמלה מלכה , לנמלה פועלת ולזכר במקורות מידע כתובים , מצוירים ומצולמים ( רצוי שהחיפוש יהיה מלווה בסיוע של מבוגרים . ( הילדים יכולים גם לדון בשאלה : מי הכי חשוב בקן הנמלים - המלכה , הזכרים או הפועלות ? הטיעונים יסתמכו על מידע מתוך המילון . ה ערך ' חרק ' במילון ( עמוד ( 122 הילדים יכולים לתת דוגמאות לקבוצ ות ולפרטים שבתוכ ן ( לדוגמה , בעלי כנף או בגדי חורף או תלמידי כיתה ב 0 וכדומה . ( התלמידים יתנו דוגמאות לתכונות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר