עמוד:68

כדאי להקריא בתחילה את הפסוקים מספר דברים ולהסבירם . כדאי להסביר לתלמידים כי למילות הפסוק משמעות רחבה – שור ושה הם רק דוגמה לאבדה שהייתה נפוצה בתקופת התנ"ך , והמילה " אח " מכוונת לכל אדם ולא רק לאח ביולוגי . כדאי לשוחח על כך שהפסוקים והמידע שלפנינו עוסקים בשלוש תקופות שונות : התי אור בפסוקים נכתב עוד לפני שבית המקדש קיים , אבן הטוען ששימשה בתקופת המקדש , וההכרזה בבתי כנסיות ובבתי מדרשות , בתקופה שלאחר חורבן הבית . בהקשר הזה אפשר ל ספר את הסיפור על רבי חנינא בן דוסא והתרנגולים ( תענית כה א"ע , , מובא בנוסח מעובד בספרה של יוכבד סגל "כה עשו חכמ ינו" חלק א . ( לאחר מכן , אפשר לבקש מה תלמידים לקרוא בעצמם את הפסקה על אבן הטוען , ולמלא את הפעילות המצורפת . כדאי לשאול : מדוע הכריזו דוו קא בשלושת הרגלים ? מדוע היה צורך במתן סימנים ? ולשוחח על משמעות השם "אבן הטוען" ומשפחת המילים ש אליה שייכת המילה "טוען . " פעילויות 8-7 נועדו להעלות למודעות של התלמידים את ההבחנה בין עובדה לדעה . ייתכן שכדאי לשוחח על ההבדל בין המונחים טרם הפעילות , או במהלכה ( אם לא דנו בכך בהזדמנויות קודמות ) פעילות 8 סעיף א – תכונה כמו "חכמה" עלולה להיות עניין לוויכוח , מכיוון שאין מדד חד -משמעי שיקבע את קיומה אצל הכלבים . אין לחשוש מפני ויכוח , כי גם בו יש תועלת - הילדים יוכלו להתנסות בהעלאת נימוקים ודוגמאות כדי לשכנע את חבריהם שדעתם אחרת . ואין צורך להגיע להחלטה אחת - זו משמעותה של דעה אישית . פעילות - 9 המודעות ממלאות למעשה את תפקידה של אבן הטוען . אפשר לשאול את הילדים באילו דרכים נוספות ניתן בימינו להכריז על אבדה או מציאה : במייל , במחלקת אבדות ( במשטרה או בחברות התחבורה הגדולות , ( באתרים ייעודיים ( כמו איבוד . ( / http : // www . ebood . co . il ניתן גם להקים פינת השבת אבדה כיתתית או בית ספרית ולמנות תלמיד שאחראי על שמירת הציוד שנמצא והחזרתו על פי סימנים . פעילות - 12 באופן עקרוני העניין האורייני שהוחלט לשים עליו דגש עליו בשכבת כיתה ב' הוא זיהוי מודעה על- פי מספר מאפיינים ובדגש על פרטים חשובים שיש לכתוב במודעה . יחד עם זאת , לא הושם דגש על כתיבה ( מאחר וזה לא היה מטרת הפרק . ( הפעילות כן מאפשרת להתנסות בכתיבת מודעה . בגילאים מאוחרים יותר יושם דגש על כתיבה ו על היבטים של שכנוע בעת כתיבת מודעה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר