עמוד:59

ואפילו סבא לא שמע . " מקומות אלמוניים , המופיעים גם במעשיות , מגבירים את כוחו של עזי כרוכב קסום ופלאי . פעילות - 4 הפעילות מבקשת להוסיף את ממד הקול אל הקריאה . התלמידי ם יבחרו קטע אחד משלושה קטעים נתונים , יתארו לעצמם את הרכיבה על הסוס האביר , ידמיינו את הדרך , את הנופים , את המראות , את הרוח ברעמת הסוס , וינסו לבטא את רגשותיהם בקריאה . המאזינים יספרו מה הרגישו : התרגשות ? התלהבות ? קנאה ברוכב ? פחד ? סקרנות ? והקורא עצמו ינסה לתאר מה חש בעת הקריאה בקול . האם ראה בעיני רוחו את הסוס ? את הדרך ? האם התרגש ? האם פחד ? האם רצה לחוות חוויה דומה ? פעילות - 5 הפעילות מפנה את תשומת לבם של התלמידים לאוצר המילים שבו השתמש המשורר כדי לתאר את הרכיבה של עזי : מילים של העצמה ( כביר , ( מ ספרים המתכוונים להיות כלליים וסמליים ולא מדויקים ( עד מאה ואלף , ( ביטויי הגזמה ( עד קצה העולם וגם יותר מזה . ( התלמידים מתבקשים לתאר למה השתמש המשורר במילים כאלה , וניתן להם מבחר מילים מכוונות . בעבודה עם תלמידים מתקשים , כדאי להקדים ולבאר את המילים המסייעות בעזרת דוגמאות , לשוחח על תיאור או שניים , ורק אז להפנותם לביצוע בכתב . כדאי להדגיש שהמשורר בחר בתיאורים כאלה כדי לגרום לתחושה מסוימת אצל הקוראים , ולשאול מה אנחנו מרגישים כשאנחנו שומעים תיאורים כמו אלה שבשיר . פעילות - 6 הפעילות ממקדת את התלמידים בתהליך שהוא הציר המרכזי בשיר – משאלה המתגשמת כחלום נפלא ו מסעיר עד שהילד מקיץ עם בוקר , מבין שהוא שוב במיטתו , וממתין לקולה של אמו . רגשותיו של עזי כנראה מעורבים . מצד אחד , הוא רוצה להמשיך ול חוות את ההתרגשות . מ צד אחר , הוא מכיר בגבולות החלום ואולי אף שמח לשוב אל המציאות ו אל השגרה הבטוחה המיו צגת בדמות אמו . השיר " הייתי רוצה להיות רב ראשי , " מאת אורי אורבך ( עמוד ( 55 לפני תחילת העיסוק בשיר כדאי לעמוד על היעדר הכותרת . גם יהודה אטלס נוהג כך ברבים משיריו , ויש משוררים נוספים הבוחרים בדרך זו . לאחר הקריאה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר