עמוד:52

ההיבט הספרותי- אורייני – דרך שתי היצירות נחשפים הילדים לסימנים שמאפיינים ומגדירים את הסת יו . השיר "כמעט סתיו" מאת חיה שנהב עוסק בעיקר באווירה בטבע . ה טקסט מגייס את החושים להעמקת המשמעות בהקשר לעונה זו . הסיפור הקצר הוא "האם הגיע הסתיו " ? מאת עודד בורלא . הדיון ב סיפור הנחליאלים מבקש , בין היתר , להבהיר לתלמידים כי תיאורים בסיפור יכולים להתבסס על עובדות הטבע או על דמיון הסופר . שני סוגי התיאורים יכולים להתקיים בסיפור ובשיר זה לצד זה . בדיון על הסיפור כדאי להדגיש את ההאנשה כאמצעי ספרותי ל האנשת הציפורים ( כדאי לדבר על התכונות האנושיות גם בלי לנקוב במונח " האנשה . ( " כדאי גם להדגיש את ההומור ש בפטפוט זוג הנחליאלים . ההיבט הלשוני- אורייני - אחד ממאפייניו של ההומור הלשוני של בורלא הוא המצאות המבוססות על כללים דקדוקיים בעברית . כאן מודגשת הסופית – ית לנקבה . בפעילות העוקבת התלמי דים מתבקשים "ליצור" סופיות חדשות דומות שאינן קיימות עדיין . ההמצאות של בורלא ושל ה תלמידים מבססות ידע לשוני דקדוקי בדרך חווייתית . הסיפור מזמן עיסוק במשפטי שאלה : מהן מילות שאלה ? האם אפשר לשאול בלי לומר את מילת השאלה ? מה תפקיד האינטונציה ( ההנגנה בעת הדיבור ?( העלאת הנושא למודעות התלמי דים תתמוך בקריאה טובה בקול רם . הערות והצעות להוראת הפרק השיר " כמעט סתיו " מאת חיה שנהב ( עמוד ( 38 אם התלמי דים מעולם לא ראו חצב כדאי להראות להם תמונה , או - אם נמצאים בקרבת שדה או שטח שבו צומחים חצבים - לצאת למקום ולראותו פורח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר