עמוד:27

התאמה לשונות התלמידים ההתאמה לשונות התלמידים מתאפשרת הן הודות להרכבים השונים לעבודה בכיתה והן הודות לפעילויות מטרימות של אוצר מילים בטקסטים שנמצאו ראויים לכך . הרכבים שונים לעבודה בכיתה – הפעילויות מתאימות לעבודה בהרכבים שונים : האפשרויות הארגוניות הן עבודה במליאה , בקבוצות או ביחידים . ( 1 הוראה במליאת הכיתה : המור ה מתייחס לכיתה כמכלול , והתלמידים מתייחסים למורה וזה לזה באופן קולקטיבי ; ( 3 עבודה קולקטיבית בקבוצות : עבודה בקבוצות המודרכת על ידי המורה ; זוהי גרסה מצומצמת של הוראה במליאת הכיתה ; ( 3 עבודה שיתופית בקבוצות : המור ה מגדיר משימה שעליה הילדים נדרשים לעבוד ועובר אל "מאחורי הקלעים ; " . Krashen . S , ( 2004 ) . The Power of Reading , Heinman , USA . יותר , בהבנת הנקרא , בהבעה בכתב ובעל -פה . זוהי מסקנתו של סטיבן קראשן מבכירי הח וקרים בעולם בתחום הקשר שבין קריאה חופשית ( קריאה שילדים ובני נוער עושים להנאתם , מבחירתם החופשית ) לבין הישגים בלימודים . הוא כותב על כך בספרו "עוצמת הקריאה . " קשר זה עולה גם משורה של מחקרים ומבחנים בינלאומיים , ובראשם , מבחן ה"פיזה . " חיבת הקריאה מלווה את ספר הל ימוד לכל אורכו , באופן משתמע ובאופן גלוי . ראו למשל בפרק " אריה , דבורה ועוד חברים" בו קוראים התלמידים סיפורים ( ביניהם פרק מתוך הספר "פו הדב ( " ונפגשים עם דמויות מיוחדות אשר הם יכולים להזדהות איתן . בפרק "איפה מוצאים את זה " ? לומדים על תוכן העניינים – דבר שיכול ל סייע לתלמידים להבנת מבנה של ספר ולהתהלכות בו . בפרק " טיפשים או חכמים " ? נחשפים התלמידים להומור בסיפורים , דבר היכול להוות גורם מעודד ומדרבן לחפש עוד סיפורים מהסוג הנ"ל . כך גם בפרק " סיפור ציור" שבו גם נחשפים לסוגה שונה במעט מהסיפורים הרגילים שהתלמידים מכירים – סוגה שאולי תפתח צוהר בפני חלק מהתלמידים ותעודד לחפש עוד סיפורים מהסוג הנ"ל . אפילו בפרק "נא להכיר : חתולים" העוסק בטקסט המידעי נחשפים התלמידים לספר הנותן מידע בצורה חביבה ומותאמת לילדים . הם למדים על התפקיד שיכול לשמש ספר מהסוג הנ"ל ועל העובדה שבספרים ניתן למצוא מענה לסקרנות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר