עמוד:179

לפיכך , עם קריאת הכותרת נכנסים הקוראים לסיטואציה משונה . אריה ? בספרייה !? הן עובדי הספרייה והן המבקרים תמהים כמונו , והבעות פניהם מאשרות את תגובתם . מר נקדי הספרן פונה אל הספרנית הראשית גברת דפני , המאופיינת בנאמנות קפדנית לכללי ההתנהגות בספרייה ; אריה או לא אריה - אסור לרוץ בספרייה ! אם האריה אינו עובר על הכללים - נניח לו ! המסר המודגש בשלב זה של הסיפור - " כשיש כללים - תמיד יודעים מה לעשות . " הארי ה לומד מהר למדי מה מותר ומה אסור , אט אט מתחיל לעסוק בעבודות שירות קטנות לתועלת הספרנים והקוראים , ובסופו של דבר נחלץ לעזרתה של גברת דפני שמעדה ושברה את זרועה ; לא זו בלבד שהוא זוכה בתהילה - בזכותו משתנים הכללים הנוקשים ואפילו נקבעים כמה יוצאים מן הכלל ! המסר העולה מסופו של הסיפור - " כשיש כללים , יש גם יוצאים מן הכלל , ולפעמים יש סיבה טובה לא לשמור על הכללים . אפילו בספרייה . " התימהון שהציף את הקוראים עם תחילת הסיפור , שאולי התלוותה אליו בהלה - מתחלף חיש מהר בתחושת הקלה ובחיוך ; את ההומור יוצרות בין היתר תגובותיה הנ וקשות , הלא מותאמות למציאות , של גברת דפני , וההתאקלמות של הטורף הגדול בספרייה ההומה הורים וילדים קטנים . הצעות לפעילויות : שמו של הספר , אריה הספרייה , הוא צירוף שהמרחק הסמנטי בין איבריו גדול ומפתיע . לפני הצגת הספר אפשר לערוך סיעור מוחין זוטא על רקע האניגמטיות של שמו . ספרו לילדים שבשמו של הספר שתי מילים , שאחת מהם היא " הספרייה . " שאלו - אילו מילים לדעתכם יכולות להתאים למילה "ספרייה ? " צפוי שהילדים יציעו מילים השייכות לשדה הסמנטי של " ספרים וספרייה . " רכזו מילים בולטות על הלוח , רמזו שהמילה החסרה קשורה לעולם בעלי החי ים , ושאלו שוב . גם הפעם רשמו את המילים הבולטות על הלוח , והנחו את הילדים בהבחנה בשתי קבוצות המילים השונים . כמובן אין מקום לשימוש במושג "שדה סמנטי , " אבל הילדים בהחלט יוכלו לזהות את המכנה המשותף של כל קבוצה , ולהתייחס לצירוף המפתיע והמסקרן . החזירו את הילדים ל איורים בכפולות הראשונות של הסיפור , והתבוננו יחד בהבעות פניהם של המבקרים הנתקלים באריה . מה הם מרגישים ? הציעו לילדים להביע במימיקה מגוון של תחושות שהן לגיטימיות לסיטואציה , למשל בהלה ופחד , בדיחות דעת , כעס .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר