עמוד:177

כס המלכות . פינג , ילד שכל מה שנגע בו צמח ולבלב , היה בטוח שיגדל את הפרח היפה ביותר . הוא ניסה להנביט את הזרע שקיבל , אך נכשל ; גם כשהעביר את הזרע לאדמה דשנה יותר לא קרה דבר . כשכל הילדי ם הציגו בפני הקיסר את עציציהם הפורחים נאלץ פינג להראות עציץ ריק . לשאלתו של הקיסר ענה פינג : "עשיתי כמיטב יכולתי . " למרבה ההפתעה הכריז הקיסר כי מכל הילדים - דווקא פינג יהיה יורשו . עלילת הסיפור מעלה שאלות מוסריות , שגם ילדים צעירים יכולים לתת עליהן את דעתם : מ ה מוכנים בני אדם לעשות כדי לזכות בדבר מה נחשק , כמו משרה רמה ? כמה אומץ דרוש כדי להיות ישר ולהודות באמת הבלתי נעימה - בעיקר כשבחברה סביבך השקר הוא נורמטיבי ? הצעות לפעילויות : מיד עם תחילת ההקראה , לאחר המשפט הראשון , כדאי להתעכב לרגע קט ולהפנות את תשומת לבם של הילדים לפתיחה - " לפני שנים רבות . " ... שאלו את הילדים אם שמעו פעם סיפורים שמתחילים כך . חלקם בוודאי יזהו את הפתיחה האופיינית למעשיות או אגדות . מרגע זה אפשר לקרוא את הסיפור ברצף , עד הרגע שבו פינג מספר לקיסר למה העציץ שלו ריק . כאן אפשר להניח לרגע את הספר ולשאול את הילדים - מה לדעתכם יקרה עכשיו ? - ולבקשם לנמק את דבריהם . זוהי הנקודה שבה הטקסט מפתיע ; הילדים מצפים לעונש או לפחות לגינוי , אבל פינג הופך לזוכה הגדול של היום . לאחר השלמת הקריאה , הנחו את הילדים לסגירת הפערים בסיפור : האם כל הילדים הצליחו להנביט את הזרעים ? למה ? מה סיפר הקיסר על הזרעים שחילק לילדים ? אם כן , איך קרה שכל הילדים הופיעו עם עציצים פורחים ? אפשרו לילדים לשער השערות בעניין זה : ייתכן שהילדים החליפו את הזרעים , "שתלו" בעציצים פרחים מלאכותיים וכן הלאה . אחרי שהרצף העלילתי מתבהר , כדאי לסייע לילדים לה ציף את ההשתמעויות וההשלכות המוסריות של הפרטים ( כמובן , אין צורך להשתמש בתואר "מוסרי ; " הילדים יודעים היטב להבחין בין טוב לרע , בין מה שנכון לעשות לבין מה שלא נכון לעשות . ( שאלו - אם כל הזרעים היו מבושלים ( ולכן לא ניתנים להנבטה ?( מה אפשר להגיד על כל הילדים מלבד פינג - הם נהגו ביושר או ברמאות ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר