|
עמוד:115
דבר עושה ראשון בגלל בכרותו . האמירות של הילד נראות כאילו הוא מרגיש בתחרות מתמדת מול אחיו הגדול . פעילות – 4 יש לקיים שיחה בכיתה על האווירה המשתמעת מדברי הילד בשיר ועל ההתרשמות הכללית של התלמידים מדבריו . על הילדים להבין כי השיר מביע מעין תלונה – הדבר בא לידי ביטו י בשם השיר ובבית הראשון , המציג תלונות באמצעות השאלות , בבית השני , שבו הילד אומר מה היה רוצה , ובבית השלישי , שבו הוא מתאר דברים שאחיו עשה לפניו . אפשר להעלות לפני התלמידים את האפשרות שאולי הילד אינו מצפה לתשובות , ושאולי זו דרכו להתלונן ולהביע קנאה . פעילות – 5 מטרת הפעילות הינה להסב את תשומת לב התלמידים שלא כל מה שעושים ראשונים ו"לפני" הוא לאו דווקא יתרון ( כמו ללכת לישון מוקדם . ( יש פה התייחסות להיבט שפתי : ההשפעה של ההקשר בו נעשה שימוש במילה . פעילויות – 8-7 הפעילויות מכוונות לעבר ההבנה כי יש הבדל בין הנאמר בסוף השיר לעומת יתר השורות בשיר . בשתי השורות האחרונות הילד מעלה רמיזה לעובדה שיש גם יתרון בלהיות ה אח קטן . פעילות – 9 כאמור , לאורך כל השיר הילד מתלונן , ומביע את קנאתו באחיו הגדול מכיוון שהוא משיג אותו בכל דבר . ההרגשה העולה מדבריו היא שעדיף להיות האח הגדול . רק בשתי השורות האחרונות הוא מציג משהו שלו יש ושלאחיו אין – וזו , אולי , רמיזה שכדאי להיות האח הקטן . אפשר לבקש מהילדים שיעלו ת לונות או משפטים המבטאים קנאה שייתכן שהאח הגדול ירצה לומר . כן אפשר לבקש מהם שלסיום יאמרו בשם האח הגדול גם אילו יתרונות נעוצים בכך שיש לו אח קטן . אפשר לבקש מהילדים להמציא שם לשיר המבטא את רגשותיו של האח הגדול . פעילות – 11 הכותרת של השיר די מרמזת על תוכנו , אך אפשר היה לשער השערות שונות לגבי תוכנו של השיר ( ודאי ע"י ילדים צעירים שאינם מתמצאים בהיבטים רטוריים של השפה כמו כותרת בצורת שאלה . ( השיר " הטיול , " מאת מירה מאיר ( עמוד ( 54 פעילות – 3 הצעה להמחשת השימוש במילה "אבל : " כדאי לומר לילדים התחלה של משפט , למשל : "אני אוהב לטייל בחוץ , אבל , " ... ולבקש מהילדים להשלים אותו . באמצעות הדוגמאות שהילדים יתנו אפשר להמחיש את הניגוד המתבקש בין החלק הראשון של המשפט ובין חלקו השני , המובע במילה אבל .
|
|