|
עמוד:113
הערות והצעות להוראת הפרק המדרש "מי יתנך כאח לי " ( עמוד ( 46 המדרש שלפנינו מתאר את מערכת היחסים האידיאלית ששררה בין משה ואהרון , המוצגים כמודל ליחסי אחים . ראוי לציין כי המדרש נפתח בתיאור מערכות היחסים השליליות ששררו בין אחים אחרים בתנ " ך . מפאת גילם הצעיר של התלמידים העדפנו להשאיר בדמיונם את התפיסה התמימה של דמויות האבות כפי שהיא נחקקת בגילאים אלו . על כן בחרנו להשמיט חלק זה , ולהדגיש את החיוב במעשי האבות במקום להבליט את השלילה . למדרש שפה אופיינית ומילים הלקוחות מלשון חז " ל , והוא מזכיר אירועים הלקוחים מספר שמות שטרם נלמד בכיתה ב . מסיבות אלו כדאי לסייע לתלמידים בהבנת המדרש , להקריא אותו בכיתה ולהסבירו בפרוטרוט . להלן מספר הצעות לנושאים שעליהם כדאי להתעכב במהלך העיסוק במדרש . הביטויים זה לזה ו " זה בגדולת זה " מופיעים בתחילת המדרש . כדאי להתעכב עליהם ולהסביר כי הם מבטאים הדדיות . כמו כן מופיעים במדרש פעלים כמו : " לילך , " " מצר . " כדאי לבקש מהילדים לנסות ולבארם על פי משפחת המילים שלהם ועל פי הקשר המשפט . המדרש משתמש בשאלות ותשובות כאמצעי הדגשה והבהרה . במהלך הסבר המדרש כדאי להפנות את תשומת ליבם של הילדים לקיומן של השאלות . אפשר לבקש מהם לסמן את משפטי השאלה בקטע , ולאחר מכן להקריאם ולבקש מהילדים להשיב על השאלות במילים שלהם , בהתאם לתוכן המדרש . פעילות - 1 לפני הפעילות אפשר לשאול את הילדים האם במשפט זה מסכים משה ללכת לפרעה או מסרב ? סעיף ב - ניתן להביא את פירוש רש " -י " ביד מי שאתה רגיל לשלוח והוא אהרון . דבר אחר : ביד אחר , שתר צה לשלוח , שאין סופי להכניסם לארץ ולהיות גואלם לעתיד ,
|
|