עמוד:109

הערות והצעות להוראת הפרק הניסוי " ביצה , ביצה – האם את מבושלת או לא " ? ( עמוד ( 34 פעילות - 1 כדאי שהילדים יתנסו בניסוי . אפשר שהמורה תערוך את הניסוי בעצמה מול המליאה , כשהילדים מתאספים סביבה , ואפשר לבקש מהילדים לערוך את הניסוי בביתם . פעילות – 2 תהי לה לא שיער ה נכון . אפשר לציין כי לעתים משערים משהו אחד והתוצאות שיוצאות הן אחרות . עם הניסיון והידע אפשר לשער נכון . פעילות - 3 פעילות זו היא מעין שחזור של הטקסט שהילדים קראו במחברת של תהילה . בפעילות זו התלמידים מתרגלים מעבר מדיבור יומיומי לשפה מדעית , למשל : " אני חושב ש " ... לעומת " ההשערה שלך היא ; " ... הביצה תסתובב לעומת מהירות הסיבוב של הביצה . לתלמידים מתקשים אפשר לתת מחסן : מסתובבת מהר יותר מסובבים את שתי הביצים / תסובב את שתי הביצים מסתובבת לאט יותר מפריע לסיבוב שלה . בגללו היא מאבדת את התנופה שלה . גבוהה יותר ממהירות הסיבוב של ביצה לא- מבושלת פעילות – 4 השפה המדעית הינה שפה דחוסה . הדחיסות הזאת נעשית בין היתר על - ידי שימוש במילים שהן שמות ולא פעלים ( ניסוי , גילוי וכדומה . ( אין צורך לדבר עם הילדים על הנושא , אך הפעילות הזו יכולה להקנות להם אסטרטגיה להבנת מילים קשות , מילים שאולי אין הם מכירים . הניסוי " בחזרה לאדמה " מתוך " תשמור על העולם , ילד , " ! מאת ג'ון ג ' אבנה ( עמוד ( 38 פעילות - 1 המטרה בניסוי היא לבדוק אילו חומרים מתכלים לאחר חודש ואילו לא . הניסוי קשור לנושא של שמירה על הסביבה מכיוון ששקיות פלסטיק , לדוגמה , אינן מתכלות מהר , והן מזהמות את הסביבה . אפשר לומר שמי שכתב את הטקסט כנראה רוצה לעודד את הקוראים להשתמש במוצרים שאינם פוגעים בסביבה ( הדבר מתקשר לפרק " לשמור על העולם , " המופיע לפני הפרק הזה . ( בנוגע לשימוש בעלה חסה , אפשר להזכיר לתלמידים כי כדי שלא להגיע לידי " בל תשחית" בניסויים מסוג זה , עדיף להשתמש ב עלים שאינם במצב ראוי למאכל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר