עמוד:97

וההתרגשות שבסוף השיר . הילדים מתבקשים לשתף ברגשותיהם ובחוויותיהם האישיות הנוגעות לחברות . פעילות , 4 סעיף א - המילים בשני הבתים הראשונים הרומזות על ההרגשה של הדובר " – לחצר יורדים לבד " , " יושבים מחוץ לחבורה " , " וככה די עגום לי . " סעיף ב - מראה הילדים המשחקים ( כקבוצה , בצורת רבים ) מעצים מאוד הן את תחושת הבדידות ואת החריגות שחש הילד , הנמצא מחוץ לקבוצת המשחקים . פעילות - 5 בסעיף א הילדים מתבקשים להסביר את דברי האם , המשווה בין חברה למחברת . התיאור הקונקרטי " זו - מנחת בילקוט , / כתוב בה שמי והיא שלי " מצפה שהילדים יסיקו על ההבדל ; החברה איננה חפץ , היא חיה ובעלת רצון משלה , ולכן אי אפשר להחליט " זו תהיה חברה שלי . " החברות היא הדדית ולכן היא תלויה ברצון ובהחלטה של שני הצדדים . פעילות - 7 השורות המביעות את השמחה על החברות החדשה הן ארבע השורות האחרונות בבית האחרון . " מכאן הכל קורה מהר / - - - נורא קשה פתאם להפרד / ... ו אמא ! יש לי חברה , / אבא ! יש לי חבר " ! בנוסף לטקסט , השורה הקטועה והקווים המפרידים , שלוש הנקודות אחרי ו החיבור וסימני הקריאה גם הם מעצימים את ההתרגשות . פעילות , 9 סעיף א - קשה לקבוע על פי השיר מי הדובר ; אמנם בבית השלישה האם מתייחסת ל " חברה , " והנטייה של הקוראים היא לחשוב שהיא מדברת אל בתה . עם זאת – בהמשך , בבתים 1 , 5 ובתחילת בית – 7 הפעלים כולם הם בצורת זכר רבים , מה שאינו מאפשר לקבוע באופן מוחלט שמדובר בדוברת בת . סעיף ב - כדאי לדון בתשובותיהם של הילדים לסעיף ב , ובשיחה לתת לגיטימציה לרגשותיהם של בני שני המינים . השיר " התפייסות , " מאת שלומית כהן- אסיף ( עמוד ( 175 תוכן השיר הוא הרצון להתפייסות של שני חברים . האמצעי הספרותי- אורייני המובלט בו הן שורות השיר הארוכות לעומת הקצרות . גם כאן הצורה ( מבנה השיר ) תומכת בתוכן : הרצון להתפייס בשורה ארוכה וההיסוס מובע בשורה קצרה . מבחינה לשונית , כדאי לשים לב לכך ש השיר כתוב בגוף ראשון ובהווה . הילד בשיר מתאר ב"זמן אמת" את כל התהליך של ניסיונות ההתפייסות שלו עם חברו , יונתן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר