|
עמוד:69
פעילות – 11 התלמידים מתבקשים לזהות מודעות מתוך מגוון סוגות ובכך להפעיל שיקול דעת אודות מאפייניה של מודעה לעומת סוגות אחרות שהם נחשפו אליהן . ייתכן שהתלמידים , או חלק מה ם , ימצאו את המודעות באופן אינטואיטיבי . כדאי להזכיר לילדים כמה מן המאפיינים של מודעות : א . מודעה אינה מיועדת לעיניו של אדם אחד בלבד אלא לקהל רחב . ב . מטרתה של מודעה היא להודיע דבר מה לאנשים רבים , ולשכנע אותם לעשות פעולה כלשהי . למשל : להביא את חיית המחמד לטיפול . ג . לרוב מצוינים במודעה מספר טלפון או כתובת שאפשר לפנות אליהם . ד . פעמים רבות כתובים במודעה פרטים ש נועדו לשכנע את הקורא בדעה כלשהי , או פרטים שהם דעות ולא עובדות . למשל : "גור ארנבים מתוק . " ... ההחלטה עד כמה להיכנס לאפיוני הסוגה של מודעות נתונה לשיקול הדעת של המורים . אפשר לעבוד בקבוצות , ולהתאים את רמת הדיון לכל קבוצה . הפרק " על כלבים וילדים " ( עמוד 62 בספר הלימוד ) תמה : בפרק שלושה שירים העוסקים בקשר שבין ילדים לכלבים : "מצאתי גור" מאת עדולה , "בילי" מאת נורית זרחי , "כאשר אני עצוב" מאת אנדה עמירפינקרפלד . מטרות הוראת הפרק : ההיבט הספרותי- אורייני – שלושת השירים מאפשרים התבוננות והזדהות עם רגשות הדוברים במצבים בהם הם נמצאים ( דבר המא פיין שירים ליריים . ( כמו כן , מושם דגש על האמצעי הספרותי של חזרתיות ותפקידו והקשר שלו למצבו הרגשי של הדובר : בעת קריאת השירים רצוי להפנות את תשומת לבם של הילדים לאמצעי ספרותי זה הבולט בטקסטים , למשל חזרה על מילים ( שתפקידה כאן להבליט רעיון או רגש הקשור אליו , ( ו חזרה על תבנית ( שתפקידה כאן להבליט דווקא את החריגות מן התבנית , כמו הבית השלישי בשיר "בילי" החורג בתבניתו מזו של כל שאר הבתים . ( בבית השלישי מצטט הדובר את אמו , זאת לעומת הדיבור האישי שלו בשאר הבתים . בפרק מוקדשת תשומת לב לקשר שבין מצב רוחו של הדובר לבין התוכן שלו . ההיבט הלשוני -אורייני – בפרק הזה התלמידים פוגשים ולומדים מילים "של שירה , " כלומר מילים ממשלב גבוה יותר מזה שהם רגילים לו ; למשל , " ליבב , "
|
|