|
עמוד:42
מה תלמידים מראש לשים לב למילים הרומזות על האירוע בכל ברכה ולהצביע עליהן לאחר ההאזנה . הברכה "יישוב טוב" נאמרת בעת מעבר לבית חדש או למקום חדש , ומקורה ככל הנראה בברכה דומה ביידיש . אפשר לשאול את ה תלמידים מהו הקשר המילולי בין המילים " יישוב טוב" לאירועים שבה ם הן נא מרות , ולהעלות עוד מילים מהשורש יש " ב . ניתן להתייחס גם למשמעות המשותפת של משפחת המילים " ישיבה " ו"התיישבות " במשמעות של יציבות , קביעות . בתנ"ך , כ יסא המלך או מלך היושב על כיסאו ה ם סימן ליציבות שלטונית ( למשל , בדברי ה' אל שלמה המלך : " והקמתי את- כסא ממלכתך , על-ישראל--לעלם : כאשר דברתי , על- דוד אביך לאמר , לא- יכרת לך איש , מעל כסא ישראל " ( מלכים א ט , ה ) . פעילות 3 , סעיף ב – שאלו בכיתה ה אם אפשר לדעת לפי השורה הראשונה למי הברכה מיועדת . לפי איזו שורה מבינים זאת ? סעיף ג – כמובן , אפשר להחליף את "סבתא" ב"סבא" או בקרוב אחר , בהתאמה למצב המשפחתי של התלמידים . פעילות , 4 סעיף א – כדאי להציע לתלמידים מתקשים לקרוא את ה ברכות בקול . שמיעת המילים "לך" ו"לך" תקל עליהם לענות נכונה . סעיף ג – לילדים מתקשים כדאי להציע בחירה בין "לכם" ו"לכן , " כדי למקד אותם באפשרויות ההשלמה . זו הזדמנות לחזור ולהצביע על ההבדל בין שתי המילים . סעיף ד – הפעילות מכוונת לשימוש בלשון מתאימה ( צורת הריבוי בנקבה ) . כמובן , שישנה כאן הזדמנות לדבר על תוכן מתאים לאירוע לכבודו כותבים את הברכה . פעילות – 5 פעילות זו מזמנת אפשרות לחזק ילדים אשר יש להם ידע בעוד שפות מלבד עברית ( כמו עולים חדשים ) ולהפוך אותם למעין מורים אש ר מקנים ידע חדש לכיתה . רצוי לסכם את הפעילות בסיומה ולדבר על מאפיינים של שפה ( כמו פנייה שונה לזכר ונקבה או יחדי / רבים ) והבדלים או דמיון בין שפות . פעילות – 6 פעילות זו מאפשרת טיפוח מיומנויות הדיבור וההאזנה בתוך מבנה של כמה משפטים : משפט הברכה וההצעה להתגברות על הבעיה . ראשית הילדים צריכים להקשיב לחבריהם ולאחר מכן עליהם להגיב בהתאם . חשוב להדגיש בפני התלמידים להיות קשובים ורגישים כלפי כל דבר שחבריהם יגידו ולא ללגלג על דברי חבריהם . יש לציין בפניהם כי לכל אחד יכול להפריע משהו אחר ( שלפעמים לאחר זה כל ל לא מפריע או ש אין לו בעיה בנושא . (
|
|