עמוד:37

פרקי הספרים לכיתה ב' : העמקה ותוספות עבור כל פרק ישנו פירוט אודות הטקסטים המופיעים בו , הסוגות אותם הם מייצגים ועולמות השיח אליהם הם משתייכים . כמו כן , ישנו פירוט אודות מטרות ההוראה של הפרק . המטרות הללו הם היכולות האורייניות אותן נרצה לקדם אצל התלמידים . המונח אוריינות מתייחס לכל ההיבטים הנקשרים למיומנויות בתחום השפה – למשל , היכרות עם הסוגות השונות , כמו , היכרות עם המבנה של ברכות ; מודעות למאפיינים של סיפור ; הבנת תפקידו ומטרתו התקשורתית של הטקסט המידעי ( לספק מידע והסברים ;( היכולת להשתמש בתבניות לשוניות בצורה נכונה ועוד . לשם הנוחות הגדרנו את המטרות על-פי החלוקה הבאה : היבט ספרותיאורייני , היבט עיוני-אורייני ( בהקשר לסוגות מעולם השיח העיוני , ( היבט אורייני- לשוני ( עיסוק בדקדוק . ( אך חשוב לזכור כי כל אלה נכנסים תחת קורת גג אחת , הלא היא האוריינות . כמו כן , שולבו בספרים טקסטים מן המקורות היהודיים – מדרשים , פסוקים מן המקרא , תפילות , ברכות ופיוטים , שה ם חלק חשוב מעולמו היהודי- אורייני של התלמיד בחמ . ד " בנוסף לאלו , בכל פרק נלוות הארות על הפעילויות השונות בפרק , וגם הצעות נוספות להרחבת הנעשה בספרי התלמידים . בשערי הפרקים מופיעים ציטוטים שונים מן המקורות , הקשורים לנושאי הפרקים . כמו כן , מופיעים מדי פעם פסוקים או מקורות שונים בתחתית העמודים בליווי פעילות מתאימה הקושרת בינם לבין הטקסט שאליו הם נלווים או לנושא הפרק שבו הובאו . כרך א' השער " הנה מתחילה השנה" המילים " תכלה שנה וקללותיה , תחל שנה וברכותיה" הן ברכה נפוצה שמקורה בפיוט "אחות קטנה" מאת ר ' אברהם חזן מגירונדי , שהיה רב מקובל במאה ה- 02 בספרד . הפיוט מושר בקרב עדות המזרח והוא פותח את תפילות ראש השנה . כדאי לשוחח על משמעות המילים "תכלה " - ו , " תחל , " ולהשמיע את הפיוט המולחן מאתר " הזמנה לפיוט . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר