|
עמוד:13
הבעה בעל פה ובכתב בפעילויות ההבעה התלמידים מתוודעים אל מבנה הסוגה ואל המאפיינים הלשוניים שלה , ולומדים להפיק בעזרת המבנה טקסט משלהם . " השיח האורייני משרת את המשתמשים בשפה בהקשרים טבעיים שונים , אך הוא גם קשור קשר אמיץ להשכלה ולשפה הכתובה , דהיינו : לאוריינות במובנה המסורתי . אוריינות שיח היא היכולת להבין ולהפיק בעל -פה ובכתב טקסטים במגוון עשיר של עולמות ידע ובנושאים מורכבים . התכונות המרכזיות של טקסטים אלה הן : רמת מפורשות המותאמת לידע המשוער של קהל היעד , מארג טקסטואלי מסומן היטב לשונית ( קישוריות ) וארגון-על נהיר ( לכידות , ( שימוש גמיש ורגיש להקשר באמצעים לשוניים בהתאם למוסכמות תרבותיות והלימה לכוונת התקשורת , לנסיבות השיח ולסוגה , דיוק ומורכבות לשוניים ( שימוש באוצר מילים מדויק ובמבנים דקדוקיים מורכבים לפי מטרת התקשורת . " ( ככל שהיל ד מתמקצע בבית הספר , מאגר הסוגות מתרחב עם הגיל ועם ההשכלה , הטקסטים של הילדים הופכים להיות הולמים את מוסכמות הסוגה , במקביל לומדים הילדים לזהות את הסממנים האלה ולהסתייע בהם בזמן הבנתם את הכתוב ובהקשבה . הפעילויות בספר מציגות את תהלוך המיומנות – איך כותבים קטע של סיפור משפחתי אישי , ברכה , רשימה , שאלה , כתוביות בעלילון או קטע מידע או איך מציגים אותם בעל- פה . פעילויות אלה נשענות על הטקסטים שנלמדו ב אותו פרק . בחלק מפעילויות ההבעה , כמו בכתיבה של רשימה או סיפור משפחתי , ניתנת דוגמה המשמשת כמודל לכתיבה . להלן מספר דוגמאות להבעה בכתב או / ו בעל-פה לפי פרקים : בסוף הפרק " ברכות מכל הלב " התלמידים כותבים ( מצלמים או מקליטים ) ברכה לפי מחוון נתון זאת לאחר שבפרק עצמו נחשפו ולמדו התלמידים על אותם מאפיינים של תת- הסוגה ברכה ; בפרק "נא להכיר : חתולים " נדרשים התלמידים לכתוב מעין יומן המתעד מעקב שלהם אחר חיה , ביומן הם כותבים עובדות – זה , בעצם , מה שעומד בבסיסו של טקסט מידעי ; בפרק " על כלבים וילדים " הילדים נדרשים להציג דו -שיח בכיתה . בפרק זה ובפרקים נוספים ( כמו : "אריה , דבורה ועוד חברים (" מתאפשר לתלמידים לכת וב או 14 בלום-קולקה , ש . וחמו , מ . . ) 2191 ( פרק : 9 מבוא : כשירות תקשורתית , שיח אורייני ושיח עמיתים . בתוך : ש . בלום -קולקה ומ . חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים , 5-14 מטח . עמ ודים . 32-31 15 בלום-קולקה , ש . וחמו , מ . . ) 2191 ( פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש . בלום- קולקה ומ . חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים , ) 13-68 מטח .
|
|