עמוד:12

שמהווים רכיב משמעותי בבניית המאגר התרבותי- לשוני של אדם יהודי בישראל . הטקסטים מכוונים לחיפוש אחר משמעויות נרחבות הקשורות לחיי היחיד והחברה מנקודת המבט של היהדות " . במילה טובה ב' לחמ"ד טקסטים הלקוחים ממגוון המקורות היהודיים : פסוקים מהתורה ( כמו : דברים כ"ב -ב-אמצוות השבת אבדה , שמות כ - ב-א מעמד הר סיני ) קטעי תפילה ( כמו : "ברכת השנים , " " על הניסים , " "ישמח משה , ( " פיוטים ( כמו : " ארשת שפתינו , ( " מדרשים ( כמו : "מי יתנך כאח לי" ( שיר השירים ח א ) , " ירושלים באמצעיתו של עולם" ( תנחומא קדושים י ) ) וקטעי מידע המסבירים מצוות , מנהגים ומושגים ( כמו : ספירת העומר , אבן הטוען . ( בנוסף שולבו לאורך הספר ובשערי הפרקים ציטוטים קצרים שונים מן המקורות היהודיים , המתקשרים לנושאי הפרקים ומוסיפים אוירה ונופך יהודי לתוכן הנלמד . שילוב המקורות היהודיים מעשיר את מאגר הידע היהודי - תרבותי של התלמיד מתוך "ארון הספרים היהודי , " מלמד אותו אמונה , מצוות ומנהגים , ומנחיל לו את ערכי היהדות . כל הטקסטים מלווים בפעילויות העוסקות בהבנת תוכן הטקסט ובמשמעותו האמונית והערכית . " לקריאה במקורות תרומה נכבדה לחינוך הלשוני והתרבותי של התלמידים , מכיוון שהקריאה בטקסטים אלה מפגישה את הקוראים עם שימושים ייחודיים בלשון על רבדיה ההיסטוריים ומצריכה מיומנויות ייחודיות להבנת הטקסטים . " ... לאור האמור לעיל , ישנה במרבית הטקסטים הלקוחים מן המקורות היהודיים , התייחסות לפן הלשוני של הטקסט : ביטויים המופיעים בטקסט ( כמו : ארשת שפתיים בפיוט " ארשת שפתינו , " " עמד עליהם המן הרשע" בברכת " על הניסים , ( " הפכים ( על הניסים לחנוכה , פסח מצה ומרור ) מילים נרדפות ( ארשת שפתינו ) ומידע על השפה המיוחדת של המדרש ( עמוד 047 בכרך ב . ( 12 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות" – " המקורות היהודיים " http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / TochnitLimu dim / olamot / mekorotYehudim . htm 13 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים . ) התשס . ) ג" תוכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות . ירושלים . עמוד . 69

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר