עמוד:23

לדוגמה : הפרק " נא להכיר : חתולים" עוסק בהפקת מידע מטקסט מידעי . בגרסה הדיגיטלית של הספר מוטמעת עבודת סיכום שבודקת מיומנות של תלמידים להפיק מידע מטקסט כתוב ומטקסט חזותי ולהשוות בין שני מקורות המידע . מענה לשונות בין תלמידים – הפעילויות המלוות את הספר הדיגיטלי נותנות מענה הן לתלמידים מתקשים והן לתלמידים מצטיינים . הקלות שבכתיבה באמצעות המקלדת , גרירה במקום העתקה למחברת , הקשבה חוזרת לטקסט מלווה בקריינות – הן יכולות טכנולוגיות שמקלות על הלמידה והופכות אותה לחווייתית בעבור התלמידים המתקשים . פעילויות אחרות – למשל פעילות השוואה בין טקסט חזותי לטקסט כתוב באמצעות טבלה דיגיטלית שנשמרת וניתנת לשכתוב – עשויות לאתגר את החשיבה , את הקריאה וההפקה של טקסטים על ידי תלמידים מתקדמים . מגוון ההיצע מסייע בידי המורה לתת מענה לתלמידים בעלי סגנונות למידה שונים . הרחבת המסגרת הלימודית ומקורות המידע – אלו מתכוונים לתמוך במורים בגיוון דרכי ההוראה . למשל , פתיחה של יחידת לימוד באמצעות סרטון וידאו ובעקבותיו דיון בתופעות לשוניות בסרטון . המורים יכולים לתעד את דברי התלמידים בקובץ או בלוח חכם כדי לחזור ולצפות במקור המידע בסוף יחידת הלימוד ולבדוק אם משהו השתנה בהבנה שלנו . הקרנה של טקסט מתוך הספר על הלוח – הדגמה של תיהלוך ההבנה של הטקסט באמצעות סימון וכו' או הדגמה של תשובה לשאלה לפני עבודה עצמית . לסיכום , אנו חיים בעידן שבו הסביבה של כולנו הי א סביבה מתוקשבת , הן זו הפרטית והן זו הציבורית , לרבות תחום החינוך , שעושה צעדים לקראת מעבר לסביבה כזו . בהתאם לכך , מציעים מישרה וקולר ( M ishra & Koehler ) להרחיב את הגדרת המושג " ידע מורים" שטבע שולמן ( Shulman ) ולהוסיף לו עוד ידע – ידע טכנולוגי - פדגוגי . ידע זה מאפיין את יכולתו של המורה לשלב בהוראתו טכנולוגיה בצורה מושכלת . ספר הלימוד הדיגיטלי מציע למורים הטמעה מעמיקה ובת קיימא של התקשוב . אופן זה של הטמעת התקשוב מוביל לשינוי בתהליכי הוראה ולמידה ותורם להתפתחותם המקצועית של המורים וללמידה " אחרת" של תלמידיהם . כאמור , נוסף ע ל השכבות וה הטמעים שנוספו לספר בגרסתו הדיגיטלית ( על ידי צוות מטח , ( הגרסה הדיגיטלית של הספר המודפס גם מאפשרת למורים לעשות פעולות שונות – הן פעולות על גבי הטקסט ( הכוונה היא לכל טקסט בספר , כולל טקסטים שמשמשים כהוראות ובכל רמה של גודל טקסט ) והן פעולות לצד הטקסט . סוגי הפעולות האפשרויות הן : המורים יכולים לסמן על גבי הטקסט ב כמה צבעים ( באמצעות קו תחתון או באמצעות מרקר . ( לגבי כל קטע ש הם מסמנים ניתן להוסיף פעילות עם הנחיות לתלמיד , Mishra . P ., & Koehler , M . J . ( 2006 ) Technological pedagogical content knowledge : A framework for teacher knowledge . Teacher College Record , 108 ( 6 ) , 1017-1054 . Shulman , L . S . ( 1986 ) . Those who understand : Knowledge growth in teaching . Educational Researcher . 15 ( 2 ) , 4-14 .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר