עמוד:15

הוראת לשון בהקשר בפרקי הספר יש עיסוק בהיבטים לשוניים של הטקסט , העולים באופן מזדמן מהטקסט . כמעט בכל פרק נשזרו פעילויות לשון , המחזקות את הידע הלשוני ומקנות מושגים לשוניים . על פי רוב , פעילויות הלשון עוסקות במאפיינים לשוניים של הסוגה . הפעילויות בפרקים מתהלכות את הנושא הלשוני על היבטיו ועל צורותיו השונות . לעתים בתוך תיבות בעלות רקע צבוע הובאו הכללות שהן והרגשות של התלמידים בעקבות קריאת שיר וכל זאת תוך הקשבה לאחרים ( פעילות , 0 עמוד . ( 010 הזדמנויות רבות עוד ניתנות לתלמידים להביע את המחשבות הראשונות העולות להם בעקבות קריאת סיפורים ושירים , לדוגמה : בפרק " אריה , פיל וחברים אחרים" ( כרך א ) ; בפרק " מה במודעה " ? ( כרך א , ( כדי להבהיר את ההבדל בין דעה ועובדה , משוחחים התלמידים בכיתה על אודות פרטים מסוימים המוזכר ים במודעה ( פעילות 5 ד , עמוד . ( 10 יש פעילויות בהם התלמידים עובדים בזוגות ומשוחחים ביניהם , למשל , בפרק " אריה , פיל וחברים אחרים" ( כרך א . ( שיחה לבירור סמנטי – בפרק " על כלבים וילדים" ( כרך א ) הילדים דנים בביטוי הרווח " הכלב הוא ידידו הטוב של האדם" ומקשרים זאת לשיר שקראו ; בפרק " אריה , פיל וחברים אחרים" ( כרך א ) התלמידים דנים במשמעות הכפולה של המילים " ידידים קטנים" ו"ידידים גדולים . " סיעור מוחין לקראת הכנת תוצר כתוב נערך בפרק " אריה , פיל וחברים אחרים" ( כרך א ) – הילדים משוחחים על סוגי פתיחות בסיפורים ( עמוד , 012 פעילות 2 לקראת הכתיבה בפעילות . ( 3 ובפרק " לשמור על העולם" ( כרך ב ) דנים בהיבטים תוכניים של הטקסט הטיעוני ( עמוד , 1 פעילויות ( 1-5 לקראת פעילויות כתיבה למטרות שכנוע ( עמוד , 03 פעילות ; 3 עמוד , 05 פעילות . ( 1 גם בעקבות פעילויות שבהן התלמידים מתבקשים להביע את דעתם בכתב , רצוי לקיים לאחר מכן דיון בכיתה , ולחזק את מיומנויות השיח הדבור , כ מו שמפורט בתת -פרק זה . למשל , בעקבות כתיבת התלמידים בפרק " אביב הגיע , פסח בא" ( כרך ב , ( בפעילות 4 ג עמ' . 041 מטלות ארוכות טווח וקצרות טווח בהבעה בעל פה ובכתב - יש בספרים מטלות לטווחים קצרים ומטלות לטווחים ארוכים . דוגמות : בפרק " שעשועי מדע" ( כרך ב ) התלמידים נדרשים לעשות ניסוי בהקשר להתייבשות כביסה – פעילות היכולה להימשך לאורך זמן מסוים מעבר לטווח המידי , לאחר מכן הם נדרשים לדווח על הניסוי . באותו הפרק התלמידים גם קוראים טקסטים על ניסויים שכבר נעשו ועושים פעילויות מידיות הנקשרות אליהם . בפרק " ברכות מכל הלב" ( כרך א ) התלמידים מתבקשים להכין ברכה למישהו שהם אוהבים במיוחד ( הם יכולים לכתוב , לצלם או להוסיף תמונות . ( באותו הפרק הם גם כותבים ברכות קצרות ממוקדות בנושא מסוים הנדרש מהם . עוד דוגמות למשימות ארוכות טווח : בפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד" ( כרך א ) ניתנת לתלמידים משימה לתשאל משפחה וחברים ולהשוות בין תשובותיהם של אלה . בפרק " בחודש תשרי" ( כרך א ) התלמידים מתבקשים לנהל יומן של מזג האוויר במשך שבוע או שבועיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר