עמוד:143

מעוצב כראש גורילה ; ראש גורילה יש גם לדמות שראש בפסל החירות שעל מסך הקולנוע , וליד קופת הכרטיסים נראית דמותו של צ'רלי צ'פלין - גורילה כמובן . כשהגורילה וחנה חוזרים הביתה הם חולפים על פני כרזה של צ'ה גווארה - גורילה גם כאן . בסוף הסיפור , כשאבא של חנה ( לבוש לראשונה בחולצה אדומה ) אוחז בה בחיבה , נראית בננה מציצה מכיס מכנסיו , רמז לקרבה הרגשית בינו ו בין הגורילה . המחשבה שמציף הספר היא , שעל אף האסוציאציות המידיות העולות אצל רובנו כשאנחנו שומעים את המילה " גורילות , " הנה דווקא הגורילה בסיפור היה זה שהפגין חמלה ורגישות כלפי חנה , ולא אביה של הילדה . במילים אחרות , בראון מפציר בנו המבוגרים להשתחרר ממוסכמות ומדעות קדומות , ולא להתייחס להו רות טובה כמובנת מאליה . הצעות לפעילויות : › לפני תחילת הקריאה כדאי להציג את שם הספר ולשאול את הילדים על מה לדעתם יסופר . אוצר המילים שישתמשו בו יקיף בוודאי חלק מהמסגרת הסמנטית של " גורילות : " יער , ג'ונגל , קופים , חיות בר , כוח , פחד , הכחדה וכיו"ב . כדאי להדגיש את ההבחנה שכל המילים שנאמרו קשורות לנושא אחד , ושהן חלק מן הידע שיש לילדים על " גורילות" בפרט ועל " קופים" בכלל . › הצגת האיור שעל כריכת הספר תטרוף את הקלפים , ותכניס את בני האדם לרשימת הציפיות של הילדים . עתה יוכלו לנסות ולנבא , על סמך האיור , פרטים בסיפור . כדאי לאפשר לילדים להשמיע את דעותיהם ולבקשם לנמק אותן . כל דעה היא לגיטימית - בתנאי שהילדים יכולים לנמקה על פי הכריכה . › הסיפור הרגיש להפליא עוסק בעניין אחד - יחסיהם של חנה ושל אביה . חנה היא ילדה קטנה , שהטקסט והאיורים מבקשים לשקף את תחושותיה ואת רגשותיה . עם זאת , המסקנות שהספר מוביל אליהן אינן צבועות בגוון אחד : אביה של חנה טרוד בענייניו , אבל אינו אדם רע . אמנם אינו מבחין במצוקה של בתו , אבל אינו פוגע בה בזדון . חנה חשה בדידות גדולה , אבל אולי גם היא יכולה לעזור לעצמה . אפשר להפנות שאלות לילדים ולשוחח על כך בכיתה . › לקראת סוף הסיפור עודדו את הילדים לסגירת הפערים בטקסט : מה קרה אחרי שחנה חלמה את החלום על הגורילה ? מה שינה את התנהגותו של האב ? הילדים יוכלו להעלות השערות , שהלגיטימיות שלהן תיקבע על פי גבולות הסיפור . › כדאי לעודד את הילדים לשאול שאלות במישור הרגשי ולהרחיב את מעגל ההתייחסויות שלהם לסיפור , לגיבוריו , ובעקבות זאת גם לעצמם ולחייהם . סביר להניח שיש בכיתה ילדים שהוריהם עסוקים מאוד ( ייתכן גם ילדים למשפחות חד-הוריות . ( בזהירות , ובלי לפלוש לטריטוריות משפחתיות -אינטימיות , אפשר לשאול איך הם מבלים זמן איכות עם הוריהם , מה היו ר וצים לעשות , ואיך הם יכולים לגייס לכך את ההורים . ייתכן גם ששיחה כזו במליאה או בקבוצה קטנה תספק קצה חוט למצוקה אישית של ילד או ילדה ותהיה צעד ראשון בתהליך של תמיכה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר