|
עמוד:101
האמיתיות של הילדה ושל ילדים החווים חוויות דומות , ולדבר גם על המבוכה , שמלווה לעיתים תכופות חשיפה של רגש ות . פעילות – 3 אפשר להראות לתלמידים שמלבד המשפט החוזר " ) היית ילדה טובה , ( " ? המראה שהשאלה חוזרת פעמים רבות ושהיא מעצבנת את הילדה , הילדה גם מציינת ששואלים כל הזמן אותו הדבר . הדבר בא לידי ביטוי בשי ר בביטויים " כל כך הרבה פעמים , " " הם אומרים זאת שוב , " " זה תמיד אותו דבר , " " כך נגמר לו כל יום נהדר" ו"תמיד הם שואלים . " בעבודה עם מתקדמים אפשר לשאול את הילדים אם לדעתם הילדה בשיר יכולה לעשות משהו כדי לשנות את המצב , ולבקש מהתלמידים להציע לה איך לנהוג . פעילות – 4 אפשר לבקש מהילדים לכתוב בתוך התבנית של השיר : לרשום בבית הראשון את שמם ואת השאלה שתמיד שואלים אותם . העשרה - כדאי לקרוא לילדים את קטע המידע שבעמוד , 51 שהרי רובם ככולם שמעו בדרך זו או אחרת על פו הדב . אפשר גם להציג את הספרים שיהונתן גפן כתב לאחותו : " שירים שענת אוהבת במיוחד "ו " סיפורים שענת אוהבת במיוחד" . השיר " אני לבדי בבית" מאת לאה גולדברג פעילות – 2 בבית השני והשלישי יש רצף של אירועים שאפשר למנות לפי הסדר : " כבר שבוע שכבת" – לומדים מכך שכנראה הילד היה חולה ; מ הבית השני שבו אמא מדברת ועד " והיא הלכה לה" בתחילת הבית השלישי – אפשר ללמוד על כך שהוא עדיין מתעקש לא ללבוש מעיל ולכן אמא לא לקחה אותו . ילדים יכולים להציג בזוגות את השיחה בין אמא לילד עד שהיא עוזבת את הבית . פעילות – 3 עם ילדים מתקשים כדאי לעבור יחד על הביטויים השונים המבטאים את בדידותו של הילד : " אני לבדי בבית , " " בכל הבית אין איש , " " בבית אני לבדי "ו , " רק הוא ] הזבוב [ ואני בבית . " פעילות – 5 כדי לברר את הדומה והשונה שבין הבית הראשון לאחרון הציעו לילדים לסמן תחילה שורות דומות או ביטויים דומים ולציין אותם , ורק אחר כך להתייחס לחלקים השונים , בהם תחושת העצב , והגעגועים לא י מא . לסיום , אפשר לבקש מהילדים שיספרו אם גם הם חוו פעם חוויה דומה , או התעקשו פעם על משהו והתחרטו אחר כך ( כמו שהילד בשיר התעקש לא ללבוש מעיל ) . השיר " נמאס לי ודי" מאת נורית זרחי בד בבד עם העיסוק בשיר כדאי להתייחס לתחושות הרוחשות מתחת ל"נמאס לי , " אשר בשיר הזה הן ברורות למדי ; עצב , שעמום , כעס , בלבול , המביאים לחילופי מצב רוח ולתחושת אי- נחת .
|
|