עמוד:99

פעילות – 4 סעיף א - ההנחיה לתלמידים שיערכו את הניסוי רק בזוג אחד של רצועות בד נועדה להקל עליהם , מכיוון שהשוואה בין ששת הסוגים המצוינים בטקסט יכולה להיות מורכבת מאוד . סעיף ב - מטרת הפעילות לספק פיגומים לקראת הכתיבה . התוצר בפעילות הזו היא דיווח על הניסוי לפי תבנית נתונה – תבנית זהה לזו שהוצגה עבור הניסוי עם הביצים בתחילת הפרק . כדאי להפנות את תשומת ליבם של הילדים לכך ולבקש מהם שייעזרו באותו דיווח ( עמודים . ( 35-32 השער "אני והמשפחה שלי" הפרק " המחשבות הפרטיות שלי " ( עמוד 21 בספר הלימוד ) הנושא : התבוננות בחייהם של ילדים בני גילם של התלמידים . התבוננות זו נעשית באמצעות שלושת השירים " ילדה קטנה וטובה" מאת א"א מילן , " אני לבדי בבית" מאת לאה גולדברג , " נמאס לי ודי" מאת נורית זרחי . כמו כן , ההתבוננות נעשית באמצעות הסיפור " בכיתה ב ... ולא מדבר" מאת עליא אבו שמ יס . מטרות הוראת הפרק : ההיבט הספרותי- אורייני - הפרק מזמין את הקוראים להתבוננות בילדים כמוהם - במחשבותיהם הכמוסות על חייהם , על הסובבים אותם ועל מה שקורה להם . מתוך כך הקוראים יוכלו להתבונן בהם עצמם , ברגשותיהם ובמחשבותיהם שלהם על חייהם . האמצעי הספרותי הבולט בשלושת השירים הוא חזרות על משפטים או על מילים . החזרות משרתות את תוכן השיר ומדגישות תכנים רגשיים . למשל , ב " אני לבדי בבית" נעשה ניסיון להמחיש את התמונה המתוארת בשיר ; בשיר " נמאס לי ודי" בעצם החזרה על המילה 'נמאס' מובלט גם ה צליל ס' ] s [ המגביר את תחושת המיאוס . ההיבט האורייני- לשוני - בשיר " ילדה קטנה וטובה" התלמידים מתבקשים לנחש למי הכוונה בכינוי הגוף ברבים " הם . " כינוי הגוף מעצים את חוויית הילדה החשה שהיא עומדת לבדה במערכה " לעומתם . " השימוש בכינוי הגוף יוצר הזרה של דמויות ההורים . הילדים בכיתה יוכלו לחוש זאת בהתאם לרמת ההתפתחות האישית שלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר